De Schoonste Honderd

We lanceerden een oproep voor De Schoonste Honderd. Dat is het testpubliek waarmee we de nieuwe museumervaring op punt willen zetten. 5.000 mensen stelden zich kandidaat. Wat een enthousiasme! Het doet ons nog meer uitkijken naar het moment waarop we iedereen kunnen verwelkomen!

5.000 kandidaten, 100 plaatsen

Het was een hele uitdaging. Gelukkig hadden we een goed uitgekiend plan. Voor de selectie legden we de criteria vast en die volgden we nauwgezet op. Zo wil het museum werken met een divers testpubliek. En zijn de De Schoonste Honderd samengesteld uit ervaren, maar ook onervaren museumbezoekers. Alle doelgroepen die we willen bereiken, zijn vertegenwoordigd.

Dankzij een steekproef kwamen we tot onze uiteindelijke selectie van 100 kandidaten: De Schoonste Honderd. Al zagen die 4900 anderen er zeker zo goed uit!

Wat doen De Schoonste Honderd?

De Schoonste Honderd zijn enthousiast over het nieuwe museum en niet bang om hun ongezouten mening te geven. Zij gaan met de volgende punten aan de slag:

  • Ze speuren naar obstakels die bezoekers kunnen hinderen. 
  • Ze onderzoeken of mensen makkelijk hun weg vinden in het museum. 
  • Ze geven hun mening over teksten, ateliers en andere publieksactiviteiten. 
  • Ze gaan na of alle informatie duidelijk is.  
  • Ze geven tips om onthaal en faciliteiten gebruiksvriendelijker te maken. 
  • Ze proberen het grondplan van het museum uit 
  • Ze testen de website en het online ticketsysteem uit. 
  • Ze geven hun mening over tentoonstellingsconcepten. 
  • Ze testen de audiogidsen en multimediatoepassingen uit. 
  • Ze denken mee over hoe we nog beter kunnen inspelen op ons publiek. 

In beeld

Net voor de tweede lockdown konden we De Schoonste Honderd uitnodigingen voor een coronaproof bezoek aan ons museumgebouw.