De Gentse elektronische live act Curtis Alto stond afgelopen weekend met hun IIIMAGINE-concept in het museum. Een zintuigenprikkelend weekend vol muziek en kunst.
Wie is Curtis Alto?

“Omdat we het moeilijk vinden om onszelf in woorden te omschrijven, zeggen we meestal: ‘Kom ons eens live aan het werk zien.’ We maken als broers al een hele tijd samen muziek en Curtis Alto is hier organisch uit voort gekomen. Aanvankelijk speelden we rockmuziek. Doorheen de tijd zijn we meer met elektronische elementen beginnen experimenteren. Zo is de Curtis Alto sound ontstaan. Heel mechanische klanken waar we menselijke elementen, zoals zang of piano, aan toevoegen.”

Afgelopen weekend stonden jullie in het kader van jullie IIIMAGINE-concept in het KMSKA. Wat is IIIMAGINE precies?

“We willen graag shows geven die mensen voor de rest van hun leven zullen onthouden. Die ze later tegen de kleinkinderen vertellen, zeg maar. Dat proberen we te bereiken door alle zintuigen te prikkelen en het publiek naar een andere dimensie te brengen.

Bij onze IIIMAGINE-concerten doen we dat door in dialoog te gaan met unieke locaties. Locaties die niet enkel dienen als decor, maar ook als inspiratiebron voor de set die we daar brengen. Een set die we ook telkens combineren met een origineel lichtspektakel.

Bovendien kiezen we er bij IIIMAGINE ook altijd voor om met andere artiesten – uit verschillende kunstvormen – samen te werken die elk hun eigen connectie hebben met de locatie. Ook dat levert boeiende resultaten op.”

Waarom wilden jullie graag in het KMSKA staan met IIIMAGINE?

“We hebben onze IIIMAGINE-concerten al op heel wat coole locaties kunnen geven, maar om dat in het KMSKA te mogen doen is voor ons een ongelooflijke eer. We vinden het heel belangrijk om een connectie te voelen met de locatie. Die connectie is vergelijkbaar met die tussen mensen. Met bepaalde mensen voel je het, bij anderen niet. Ook in muziek werkt dat zo. Sommige noten of akkoorden klinken goed samen, anderen niet. Curtis Alto en het KMSKA, dat voelden we meteen. We waren onmiddellijk geïnspireerd en wisten dat we er iets moois van konden maken.

"Het KMSKA is een heel boeiende plek. De architectuur, de verhalen, de grootmeesters, de kunst. Het zijn stuk voor stuk elementen waar we inspiratie uit kunnen putten. We hebben uiteindelijk gekozen om te spelen met de assen van tijd. "
Curtis Alto

Kunnen jullie iets meer vertellen over die set op maat van het KMSKA?

Het museumgebouw combineert een historisch gedeelte met enorm moderne – bijna futuristische – ruimtes. Ook binnen de collectie vind je die verdeling tussen historisch en modern. Daarenboven is het museum al ruim tien jaar gesloten. In die periode is het iedere dag een beetje veranderd. Bijna zoals een mens iedere dag verandert. Dat verhaal hebben we in onze set gestoken. We beginnen heel open met strings en pads, waarmee we naar het historische gedeelte refereren. De daaropvolgende baslijn is veel strakker en moderner.

Met onze muziek willen we in eerste instantie emoties opwekken bij het publiek. Welke emotie dat precies is, is voor iedereen anders. Je kan dat eigenlijk vergelijken met beeldende kunst. Een schilderij roept bij iedereen iets verschillend op. Iedereen heeft zijn eigen rugzak die bepaalt hoe die persoon iets beleeft of interpreteert.”