BMW vindt het zijn taak om ook niet-commerciële cultuur te ondersteunen en zijn duit in het zakje te doen
Wagenbouwer BMW heeft een lange traditie met het steunen van kunst en cultuur. Ewoud Van Der Heyden, marketingdirecteur BMW Group Belux, duidt waarom het KMSKA daar zeker deel van moet uitmaken.
Waarom vinden jullie het belangrijk om dit soort partnerschappen aan te gaan?
Ewoud Van Der Heyden: “We hebben traditioneel een brede waaier aan partnerships. Van gastronomie over sport, met de Rode Duivels en Flanders Classics, tot entertainment, met Live Nation bijvoorbeeld. Zo proberen we een volledig ecosysteem te creëren en extra credibiliteit en visibiliteit bij een hoger doelpubliek. Onze kernwaarde is ook al decennia joy, plezier, sinds kort geherdefinieerd als ‘Freude Forever’. Daarmee zeggen we dat we nog steeds staan voor de vrijheid van individuele mobiliteit, maar wel met respect voor de planeet. We zetten hard in op corporate social responsibility, met o.a. onze steun aan het Kankerfonds van het UZA en de verduurzaming van onze verdeelpunten. Het is essentieel om onze sociale component te onderstrepen en te blijven uitbouwen.”
“Een cultuurhuis van dit niveau ontsluiten voor alle lagen van de bevolking, daar moèsten we onze schouders mee onder zetten”
Vanwaar jullie keuze voor het KMSKA?
“BMW heeft een lange traditie in het steunen van kunst en cultuur. De meest bekende exponent daarvan is wellicht onze collectie beroemde automodellen, de BMW Art Cars, die werd gedecoreerd door artiesten zoals Andy Warhol, David Hockney en Jeff Koons. Daarnaast steunen we ook al jaren de Brussels Art Fair, kunst-en antiekbeurs TEFAF in Maastricht, Art Basel en de artistieke fotografiebeurs Paris Photo.
Internationaal beslisten we recent dat we op cultuurgebied investeren in moderne en hedendaagse kunst, architectuur en design, en klassieke muziek, jazz en sound. Het KMSKA is in ons land het neusje van de zalm en tikt twee van die drie pijlers aan: met haar buitengewone collectie en met het gerenoveerde gebouw zelf, een van de mooiste architecturale realisaties van de laatste jaren in België.
Tot slot: een cultuurhuis van dit niveau ontsluiten voor alle lagen van de bevolking daar moésten we onze schouders mee onder zetten. We weten dat de nodige middelen daarvoor niet altijd door de overheid ter beschikking kunnen worden gesteld. Als maatschappelijk geëngageerd bedrijf vinden we het onze taak om ook niet-commerciële cultuur te ondersteunen en onze duit in het zakje te doen.”
Wat is jullie lievelingswerk uit de collectie?
“We kozen voor ‘Ontwikkeling van een thema in rood: Carnaval’ van de Antwerpse schilder Jules Schmalzigaug. Een vroeg avantgardistisch werk uit 1914 en het eerste Belgische abstracte schilderij. De levendigheid en krachtige kleuren spreken ons enorm aan. De dynamiek en het plezier die er vanaf spatten deden ons denken aan joy, onze centrale kernwaarde. Het schilderij keerde onlangs ook terug uit BMW’s thuisbasis München, waar het een tijdje in de Kunsthalle hing. Een leuke link tussen het KMSKA en BMW.”
Waar kijken jullie als bedrijf het meest naar uit tijdens dit partnership?
“We hopen veel unieke evenementen te organiseren voor onze klanten en het communitygevoel rond ons merk te versterken. Bij BMW houden we van langetermijnsamenwerkingen. Er is een prachtige basis om van te vertrekken, ik weet nu al dat we samen geweldige dingen zullen doen.
Mijn droom? Om de 2 tot 3 jaar organiseren we een grote activiteit, waar we aan onze beste klanten tonen waar we als groep naartoe willen. Het event is alsmaar groter geworden en de vraag stelt zich nu wat de volgende stap kan zijn. Het zou magnifiek zijn om in het KMSKA een driedaagse te organiseren, in co-creatie met het museumteam en een aantal kunstenaars. Ik denk aan een presentatie van waar we als merk al decennialang cultureel voor staan, in combinatie met een toelichting van o.a. onze ecologische visie, met echte wagens en projecties. Zoiets is in onze sector nog nooit gebeurd, dat zou iets buitengewoons zijn.”