Walter Van Beirendonck is voor weinig mensen een onbekende, maar hoe zou jij jezelf omschrijven?

"Goh, dat is al meteen een moeilijke vraag. Walter Van Beirendonck is een modeontwerper in hart en nieren. Ik ben sinds mijn studies intensief met mode bezig en ik ben er doorheen de jaren wel in geslaagd een eigen signatuur te ontwikkelen. Een signatuur, binnen de mannenmode, die ik omschrijf als rebels en kleurrijk en waarin ik graag grenzen aftast."

Foto Ronald Stoops
Foto Ronald Stoops

Hoe komt een collectie van Walter Van Beirendonck tot stand?

"In principe wordt ik altijd geïnspireerd door iets wat er op dat moment speelt. Dat kunnen teksten of beelden zijn, maar evenzeer een relevant kunstenaar bijvoorbeeld. In een eerste fase begin ik materiaal te verzamelen, wat me triggert en mijn denkproces in gang zet. Op dat moment is het eigenlijk een kwestie van hetgeen ik zie te vertalen naar mijn eigen taal. Zodra dat gelukt is, begin ik te schetsen. Volledige silhouetten, van kop tot teen, inclusief haar en make-up. Zo’n schets wordt dan omgezet naar een technische tekening en die gaat uiteindelijk naar de fabrikant. Het volledige proces van zo’n collectie, van idee tot collectiepresentatie neemt altijd zes maanden in beslag. Vandaag shooten we de zomercollectie 2022."

 

Zomercollectie 2022 Walter Van Beirendonck

Kan je wat meer vertellen over de collectie die je hier in het KMSKA shoot?

"De collectie heet Neon Shadow. Het idee is ontstaan toen ik een artikel over subculturen las, waarin de opmerkelijke conclusie werd getrokken dat subculturen in onze huidige maatschappij nog maar zelden spontaan ontstaan, waar dat vroeger – zeker bij jongeren – anders was. Een van de redenen voor deze verandering is social media. Social media bieden voor de huidige jonge generaties een andere beleving en zijn veel vluchtiger, waardoor er eigenlijk niet meer voldoende tijd is voor een subcultuur om zich te ontwikkelen. Bij het lezen van dit artikel begon ik onmiddellijk te fantaseren over een eigen subcultuur. Het resultaat is dan P Cock geworden. Er is bewust veel bloot in de collectie gestoken, weliswaar op een humoristische, getekende manier. Voor mij is dat eigenlijk een reactie op social media en de manier waarop we erdoor gecensureerd worden. Wanneer het over bloot gaat, zijn de social mediakanalen erg streng. In deze collectie ben ik zelfs zo ver gegaan dat we stickers bij onze T-shirts verkopen om ze gecensureerd op social media te posten. Het is dus eigenlijk een beetje spelen met en reageren op hetgeen in er in realiteit gebeurt. Hetgeen ik altijd wel probeer te doen in mijn collecties."

"De perfecte balans tussen het historische gedeelte en de vernieuwde ruimtes in het museum zijn heel uniek om te zien en zullen ongetwijfeld een fantastische ervaring bieden voor het publiek. "
Walter Van Beirendonck

Waarom wilde je deze collectie graag in het KMSKA fotograferen?

"Ik wilde de verschillende silhouetten presenteren als kunstwerken en heb daarom de modellen als sculpturen op een sokkel geplaatst. Het was dan ook een logische keuze om deze shoot in een museum te laten plaatsvinden. Het KMSKA was voor mij, om meer dan één reden, de perfecte locatie. Zo waren licht en ruimte voor deze shoot heel belangrijke elementen. Het nieuwe gedeelte van het museum beantwoordde perfect aan de voorwaarden: een ruim gevoel, unieke weerkaatsingen van licht op de vloer en een museumcontext.

Doorheen de jaren heb ik ook wel een band opgebouwd met het KMSKA. In 2001 heb ik er als curator voor het stadsproject  Mode 2001 Landed-Geland een show georganiseerd rond Rei Kawakubo van Comme des Garçons. Er werd toen gedefileerd voor de schilderijen in een volle Rubenszaal. Dat was prachtig! Net voor de sluiting heb ik ook de unieke kans gekregen om samen met fotograaf Juergen Teller portretten te maken op het moment dat de kunstwerken het museum gingen verlaten.  

Bovendien is het KMSKA ook gewoon een fantastisch museum om in rond te lopen. De perfecte balans tussen het historische gedeelte en de vernieuwde ruimtes zijn heel uniek om te zien en zullen ongetwijfeld een fantastische ervaring bieden voor het publiek. Ik zal alvast blij zijn als het museum terug opent, want ik heb het zeker gemist."

Ook de modeacademie kwam een tijdje geleden op bezoek in het vernieuwde museum om er hun afstudeershow op te nemen. Hoe kijk je terug op dat project?

"Afgelopen jaar was een bijzonder jaar voor de modeacademie en haar studenten. In normale omstandigheden werken we zoveel mogelijk één-op-één met onze studenten in een fysieke omgeving. Op die manier kunnen we schetsen, stoffen en pasvormen eenvoudiger bespreken. Iets wat dit jaar veel moeilijker was. Bovendien waren er uitzonderlijk veel masterstudenten omdat er weinig andere opportuniteiten voor hen waren, zoals bijvoorbeeld een buitenlandse stage.

De afstudeershow is voor onze studenten enorm belangrijk. Het is een moment waarop de ogen van de gehele modewereld op hen gericht staan. Dat dit voor het tweede jaar op rij geen live spektakel kon worden, was natuurlijk een domper. Het alternatief is een digitale totaalbeleving geworden. Een indrukwekkende video waarbij een drone doorheen de stad vloog om één silhouet van elke student op het dak van een indrukwekkend Antwerps gebouw vast te leggen. Die tocht eindigt in de witte ruimtes van het vernieuwde KMSKA. Een zeer moderne, bijna futuristische, omgeving die mooi contrasteert met de stad en waarin de kwaliteit van de verschillende collecties nog eens extra benadrukt wordt. Een prachtig eindresultaat, waarop we veel enthousiaste reacties gekregen hebben."