Bank Van Breda herkent in het nieuwe KMSKA de combinatie van traditie en innovatie
Gespecialiseerde bank voor vrije beroepen en ondernemers Bank Van Breda gaat niet zo vaak kunst-en cultuurpartnerships aan. Maar voor het KMSKA maakte ze graag een uitzondering. CEO Dirk Wouters legt uit waarom.
Waarom vinden jullie het belangrijk om dit soort partnerschappen aan te gaan?
Dirk Wouters: “Het gebeurt niet zo vaak dat we kunst-en cultuurpartnerships aangaan. We besteden onze budgetten meestal aan het verenigingsleven van onze doelgroep: ondernemers en vrije beroepen. Daarnaast ondersteunen we ook mecenaatsprojecten van Artsen Zonder Vakantie en Ondernemers Zonder Grenzen rond herbebossing in de Sahel. Cruciaal voor elke onderneming is dat haar kernactiviteit maatschappelijk relevant is en bijdraagt aan een betere samenleving. Als organisatie heb je een relatie van geven en nemen met de samenleving en de planeet. Dat is de essentie van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De tijd waarin enkel aan de mooiste meerwaarde voor de aandeelhouders werd gedacht, is voorbij.”
Door de lockdowns hebben we allemaal het belang van kunst en cultuur en die samen beleven beseft. Het KMSKA gaat voor mij over die beleving.
Vanwaar jullie keuze voor het KMSKA?
“Door de lockdowns hebben we allemaal het belang van kunst en cultuur en die samen beleven beseft. Een museum bezoeken was soms nog een van de weinige dingen die we konden doen. We zaten achter onze schermen, opgesloten in onze individuele beleving. Maar mensen zijn sociale dieren, en kunst maak je nu eenmaal het best live en collectief mee, dat hebben we goed gevoeld.
We zijn ook buren, ons hoofdkantoor ligt op een kilometer van het KMSKA. En er is natuurlijk een parallel tussen kunst en ondernemerschap. Kunstenaars zijn gepassioneerd en creatief, en onze klanten zijn dat ook. Voor die creativiteit heb je inspiratie nodig. Die haal je uit ontmoetingen met andere mensen, maar ook uit de beleving van kunst. Het KMSKA gaat voor mij over die beleving. En het zet daar stevig op in. Het laagdrempelige en het aanspreken van een publiek dat vroeger misschien niet zo snel naar een museum trok, vind ik enorm belangrijk. Museumbezoek is ook hot. Als je vandaag een bepaalde tentoonstelling wil bezoeken, moet je lang op voorhand reserveren om erbij te zijn.
Daarnaast is het nieuwe KMSKA een combinatie van traditie en innovatie. Dat herkennen we. Wij bestaan 92 jaar, maar proberen te blijven vernieuwen en inspireren.”
Wat is je lievelingswerk uit de collectie?
“Ik raak niet uitgekeken op de werken van James Ensor. Ik heb thuis ook een reproductie van hem, ‘De Intrige’, het werk met de maskers. Ik voel bij hem veel authenticiteit en menselijkheid. Elke mens is uniek en een klein wonder. Maar Ensor vergroot die dingen graag uit. Dat we allemaal onze eigenheid hebben en dat je zulke uitgesproken persoonlijkheden kan ontmoeten, vind ik boeiend en stimulerend.”
James Ensor - De intrige
Waar kijken jullie als bedrijf het meest naar uit tijdens dit partnership?
Wij hopen dat de mensen die we uitgenodigd of aangezet hebben om het KMSKA te bezoeken achteraf zeggen dat het een bijzondere totaalbeleving was.
Ik zie ook een opportuniteit om, met het museum als troef, de beleving van Antwerpen voor niet-Antwerpenaren aan te moedigen. We zijn een Belgische bank met klanten over heel het land, maar willen iedereen van de charme van onze stad en haar kroonjuweel laten proeven. Mijn ultieme droom is dat onze ondernemers en vrije beroepen zullen getuigen over hoe kunstbeleving en hun museumbezoek hen hebben geraakt en geïnspireerd om met meer passie en creativiteit hun bedrijf uit te bouwen. Dat zou kunnen via videogetuigenissen of tekst. Of - waarom niet? - via een een laagdrempelige babbelbox.”