Première La Visita in Antwerpen
Het KMSKA haalt met Peeping Tom in 2017 een Artist in Residence van internationaal formaat in huis. Sinds de oprichting in 2000 reisde het Belgische danstheatergezelschap letterlijk de wereld rond. Onderweg verzamelden ze tal van bekroningen. Peeping Tom creëert nu voor het KMSKA een unieke performance. In de museumzalen voert het gezelschap slechts drie keer La Visita op voor een beperkt publiek.
Voor Artist in Residence Peeping Tom is de ruimte altijd het uitgangspunt. De compagnie vertrekt vanuit het karakter van een plek en bedenkt dan welke personages er kunnen bewegen. Voor La Visita schakelt het gezelschap nog een versnelling hoger. Het KMSKA is gewoon te verleidelijk als podium op zich. Mede-oprichtster Gabriela Carrizo tovert daarom voor het eerst een locatiegebonden stuk uit haar mouw. Speciaal voor het museum.
Peeping Tom staat voor een hele uitdaging. Een museum is geen lege plek met een tribune en decorstukken. De gevulde zalen hebben elk een eigen atmosfeer, kunstwerken en beperkingen. Hoe zal Peeping Tom dat aanpakken? Het gezelschap duikt niet onvoorbereid in het avontuur. Oefenen deden de dansers en acteurs al in een kunstgalerie en de kapel van een ziekenhuis. Dat ging niet ongemerkt voorbij. Peeping Tom won voor de ontwikkeling van La Visita in 2021 al de FEDORA Van Cleef & Arpels Prijs voor Ballet, een Europese prijs die innovatie in dans bekroont.
Wat mogen de toeschouwers in Antwerpen verwachten? Personages uit eerdere voorstellingen van Peeping Tom zetten hun verhalen verder in het KMSKA. Andere figuren komen uit de wereld van het museum. Peeping Tom onderzoekt immers in La Visita hoe je danstheater en beeldende kunsten dichter bij elkaar kan brengen. Gabriela Carrizo: ‘Voor mij zijn dat belangrijke vragen: wat betekent het om je hele leven omringd te zijn door kunstwerken? Hoe kijken we naar de kunstwerken? Hoe kan onze blik veranderen? Door welke ervaringen, gebeurtenissen en herinneringen wordt onze blik bepaald? Hoe “leeft” een schilderij?’
Dat sluit erg aan bij het DNA van het gerenoveerde museum. Carmen Willems, algemeen directeur van het KMSKA, verklaart: ‘La Visita laat de toeschouwer op nieuwe manieren kijken naar kunstwerken, situaties en mensen. We zijn in september geopend met het motto “anders kijken en meer zien”. Dat trokken we door in het hele museum. Het zit bijvoorbeeld in de manier waarop we de kunstwerken thematisch groepeerden. Of in het project waarmee een blinde medewerker de bezoeker intenser naar een kunstwerk laat kijken. Het is mooi om te zien hoe ook onze Artists in Residence dit uitdragen in hun projecten.”
De performance is continu in ontwikkeling, en nooit hetzelfde. Leven wordt kunst in La Visita, kunst wordt leven. Wat is nog echt, wat is imaginair? Grenzen vervagen. Ook voor de toeschouwer. Is hij getuige of voyeur? Of deelgenoot van het stuk? Slechts drie maal kan een publiek van 100 personen Peeping Tom vergezellen in hun werveling doorheen het museum. Snel reserveren is dus de boodschap!
PRAKTISCH
Data: première 29 november + 2 en 3 december
Uur: 20u30
Tickets: €27 via kmska.be vanaf 27 oktober 2022
100 personen
CREDITS
Concept en regie: Gabriela Carrizo
Creatie en uitvoering: Charlotte Clamens, Eurudike De Beul, Marie Gyselbrecht, Hun-Mok Jung, Brandon Lagaert, Yichun Liu, Romeu Runa
Dramaturgische assistentie: Raphaëlle Latini
Geluidsontwerp: Raphaëlle Latini
Scenografie: Amber Vandenhoeck
Lichtontwerp: Bram Geldhof
Technical master: Filip Timmerman
Kostuums en rekwisieten: Nina Lopez Le Galliard
Assistentie bij de creatie: Thomas Michaux
Techniek: Ilias Johri (Licht), Jo Heijens (geluid), Clément Michaux (Stage Assistant)
Stage: Fer Flores (Antwerpen), Mees Vervuurt (Geluidsontwerp, Reggio Emilia)
Productie: Peeping Tom
Technische coördinatie: Giuliana Rienzi
Productiemanagement: Helena Casas
Communicatie: Sébastien Parizel
Company manager: Veerle Mans
Co-productie: KMSKA – Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, Théâtre de la Ville de Paris, La Biennale de la Danse de Lyon, Fondazione I Teatri (Reggio Emilia)
La Visita wordt gecreëerd met de steun van de Belgische Tax Shelter, de Collezione Maramotti (Reggio Emilia), het FEDORA Platform en Nexo Digital. Peeping Tom dankt Dolça Mayol Moulin