200.000 bezoekers én opnieuw een prestigieuze award voor het KMSKA

Persbericht - 7 december 2022

Anderhalf jaar nadat KAAN Architecten de European Award for Architectural Heritage Intervention in de wacht sleepte mag het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) opnieuw een internationale prijs ontvangen. Deze keer gaat het over de Apollo Award voor beste museumopening. Tegelijk met deze erkenning klokt het museum af op 200.000 bezoekers.

INTERNATIONALE AWARD

Het is duidelijk: niet enkel de bezoekers zijn enthousiast over het museum. Ook internationaal komt er veel lof. Het internationale kunstmagazine Apollo reikte op 6 december hun jaarlijkse awards uit in Londen. De Apollo Awards gaan terug tot 1992 en belonen belangrijke prestaties in de kunst- en museumwereld.

Het KMSKA won in categorie ‘opening van het jaar’. De andere musea in de categorie waren Bibliothèque nationale de France - Richelieu en Musée de Cluny in Parijs, de Courtauld Gallery in Londen, de National Gallery of Umbria in Perugia en het National Museum in Oslo. 

Luk Lemmens, voorzitter KMSKA: “Een opsteker voor het ganse team. Er is bijzonder hard gewerkt aan het museum door bouwheer, aannemer, architecten en uiteraard het museumteam zelf. Internationale erkenning krijgen hiervoor doet deugd en geeft vertrouwen dat de ingeslagen weg de juiste is.”

200.000 BEZOEKERS

Eind oktober telde het museum al 100.000 bezoekers. Op weekdagen zijn er gemiddeld 1.700 bezoekers en in het weekend loopt dit aantal op tot 4.000 bezoekers per dag. Op donderdagavond is het museum tot 22u00 open, en dat wordt, zoals gehoopt, erg geapprecieerd door jongeren en twintigers.

Bezoekers vinden dus makkelijk hun weg naar het nieuwe museum. Hoge cijfers zeggen niet alles. Maar blijkt dat het museum ook goed scoort op vlak van bezoekerstevredenheid. Het museum zette bijvoorbeeld erg in op kindvriendelijkheid, en dat gaat niet ongemerkt voorbij.

Carmen Willems, algemeen directeur: “Dit aantal overtreft onze stoutste verwachtingen. De mond-tot-mondreclame voor het museum is momenteel onze allergrootste troef. En bezoekers hebben altijd gelijk. We zullen ook volgend jaar uitpakken met een gevarieerde programmatie waarmee we een breed publiek kunnen aanspreken.”