Tickets
Partners

Delen Private Bank x KMSKA: kunst als wezenlijk onderdeel

Treed je een kantoor binnen van Delen Private Bank, dan betreed je een universum waar huiselijkheid, vertrouwen, esthetiek en kunst centraal staan. De warme inrichting met telkens zorgvuldig gekozen kunstwerken was destijds voor Marie-Alix Delen een cruciale voorwaarde. Haar dochter Anne-Sophie zet deze koers op natuurlijke manier verder. Het is geen verrassing dat Delen een intern Art Committee in het leven riep om toe te zien op de correcte en consequente invulling van het kunstbeleid van de bank.

We zitten vandaag rond de tafel met het Delen Art Committee: Anne-Sophie Delen (hoofd Interior & Art Projects en Marketing), Filips De Ferm (adviseur van het directiecomité en bevlogen kunstkenner-verzamelaar) en Marie Genicot (Art Director). Onderwerp van gesprek: het structurele partnerschap tussen Delen Private Bank en het schoonste museum, zoals ze het KMSKA graag noemen. Want wat maakt dit partnerschap zo bijzonder voor Delen?

Partnerschap brengt dynamiek

“Delen Private Bank kiest ervoor om langdurige partnerschappen aan te gaan, eerder dan een grote kunstcollectie aan te kopen”, zegt Filips De Ferm. “Een goed partnerschap creëert dynamiek en zorgt voor voortdurende vernieuwing en dialoog.”

“Met het KMSKA is er een sterke natuurlijke match. Het kunstbeleid bij Delen staat niet louter in functie van onze groeistrategie. Kunst maakt wezenlijk deel uit van wie we zijn. Die passie zit in ons DNA, en we zien het ook duidelijk terug bij het KMSKA. Het partnerschap met het KMSKA zit Delen dan ook als gegoten”, legt Anne-Sophie Delen uit.

“Mensen voelen dat onze passie voor kunst authentiek is”, zegt ze. “Door die liefde met onze klanten te delen, raken we een gevoelige snaar en ontstaat er verbinding. Dat gaat een heel stuk verder dan het beheer van hun vermogen. Ze worden deel van een hechte community.”

Anne-Sophie Delen, Filips De Ferm en Marie Genicot

Anne-Sophie Delen, Filips De Ferm en Marie Genicot

Dineren in de Rubenszaal

En die community kan je letterlijk nemen. In het najaar van 2023 riep de bank de Delen Art Circle in het leven, een selecte groep kunstliefhebbers en -kenners die elkaar ontmoeten via inspirerende masterclasses en exclusieve evenementen.

“Voor de lancering van de Delen Art Circle kregen we toegang tot de Rubenszaal, waar we een diner met onze gasten organiseerden”, vertelt Marie Genicot. “Die avond is bij iedereen nog lang blijven nazinderen. Unieke belevenissen als deze zijn

van onschatbare waarde, en dat is net wat het partnerschap met het museum zo bijzonder maakt.”

Zo organiseerde Delen de voorbije jaren ook twee exclusieve avonden voor Delen-klanten: bij de opening van het KMSKA en bij de Ensor-tentoonstelling. “Zonder het partnerschap was dat niet mogelijk geweest”, zegt Marie.

Geen stoffige plek

Filips bewondert de koers van het museum: “De dynamiek die uitgaat van Carmen Willems en haar team is indrukwekkend. Beleving staat voorop. Sommigen vinden die aanpak misschien te volks, maar ik zie het als een positieve evolutie. Musea zijn geen stoffige plekken meer. Zolang de expertise aanwezig blijft, is dat alleen maar verrijkend.”

Ook Marie ervaart de vernieuwende aanpak als inspirerend: “De dromedaris in de Rubenszaal of de strandcabine bij Ensor – zulke museumvreemde elementen verhogen de interactie, vooral bij jongeren.”

Dialogen tussen kunstenaars

Voor Anne-Sophie zijn de thematische zalen dan weer een schot in de roos: “Oude meesters en moderne kunstenaars naast elkaar: dat verrast en zet aan tot gesprek. Waarom hangen die twee naast elkaar? Zo ontdek je kunst die je anders zou overslaan.”

Filips herinnert zich spontaan de combinatie van Permeke en Verheyen: “Dat was fenomenaal. Ik krijg er nog steeds rillingen van. Zulke dialogen tussen kunstenaars maken kunst echt levend.”

Collectief geheugen en ondernemerszin

De link tussen de bank en museum gaat verder dan een gedeelde liefde voor kunst. Allebei gaan ze uit van kunst als collectief geheugen, als een brug tussen generaties. “We vinden het onze maatschappelijke plicht om erfgoed mee te beschermen”, vindt Anne-Sophie. “Zeker nu er steeds minder publieke middelen naar cultuur gaan.”

Ook de zin voor ondernemerschap van het KMSKA wordt bij Delen Private Bank op enthousiasme onthaald. Anne-Sophie: “KMSKA lanceert schitterende initiatieven, zoals KMSKA LAAT op donderdagavond. Of het technofeestje ‘Keinevision’ voor het goede doel in de inkomhal. Er zijn de initiatieven met de Antwerpse haven. Ze reiken werkelijk de hand uit naar alle generaties.”

KMSKA buiten de muren

Het partnerschap gaat de komende jaren enthousiast en onverminderd door. Zo neemt Delen in 2026 het KMSKA mee ‘on tour’, buiten de muren van het museum, met een eigen ruimte op de Delen-stand, naast de andere museale partners.

Zo wordt het partnerschap zelf een voortdurende dialoog. Tussen verleden en toekomst, tussen kunst en maatschappij. En altijd met het gedeelde engagement om kunst breed te beleven en te bewaren voor de komende generaties.

Partner van het KMSKA worden?

Partner van het KMSKA worden?

Read more

Rubens

Stay connected!

Always receive the latest news.