Delen Private Bank over haar partnerschap met het Schoonste Museum
Vermogensbeheerder Delen Private Bank heeft al meer dan 85 jaar een groot hart voor de kunsten. Ook het partnerschap met het KMSKA is daar opnieuw een bewijs van. Filips De Ferm, adviseur van het directiecomité en zelf een bevlogen kunstkenner en -verzamelaar, en Anne-Sophie Delen, hoofd van de marketing-en communicatieafdeling en interieuronwerper, lichten een en ander toe.
Waarom vinden jullie het belangrijk om dit soort partnerschappen aan te gaan?
Filips De Ferm: “De liefde voor kunst en cultuur loopt als een rode draad doorheen de geschiedenis van ons bedrijf. Het sluit aan bij onze kernwaarden: een passie voor schoonheid, langetermijnvisie, continuïteit, degelijkheid en harmonie. Er gaat steeds minder geld naar cultuur. Dus vinden we het onze maatschappelijke plicht om haar financieel te ondersteunen. Het levert mooie visibiliteit op, maar er gaat een overtuigd engagement mee gepaard. We willen zo mee vormgeven aan de samenleving.”
Anne-Sophie Delen: “Esthetiek is ook belangrijk voor ons. We hebben hier via mijn moeder Marie-Alix altijd een passie gehad voor design en het creëren van een authentieke, familiale en originele sfeer. Dat merk je aan de inrichting van onze gebouwen. Klanten moeten zich meteen op hun gemak voelen als ze naar ons komen. Dat lukt alleen met een omgeving en een aankleding die persoonlijkheid en warmte uitstraalt.”
Filips De Ferm
Anne-Sophie Delen
Vanwaar jullie keuze voor het KMSKA?
Filips De Ferm: “Als Belgisch huis met een hoofdzetel en wortels in Antwerpen is het KMSKA voor ons hét intitatief als het over kunst gaat. We hebben onze nek uitgestoken, met de volledige groep Ackermans & van Haaren voorop. Een Antwerpse kunstminnende bank én een Antwerps kunstmuseum van wereldniveau: het is een match made in heaven.”
Anne-Sophie Delen: “Het KMSKA en de renovatie, het bewaren van schoonheid én het creëren van een nieuwe dynamiek met veel ambitie, dat kunnen we alleen maar toejuichen. De heropening kan een moment zijn met Europese uitstraling, dat weerklank vindt tot ver buiten België en een positief effect teweegbrengt in de samenleving.”
De liefde voor kunst en cultuur loopt als een rode draad doorheen de geschiedenis van ons bedrijf.
Wat is jullie lievelingswerk uit de collectie?
Filips De Ferm: “De ‘Compositie’ van Jozef Peeters, uit 1921. Peeters was de stuwende kracht van de Belgische avantgarde. Rond de tijd van de opening van het KMSKA komt er een boek uit over Jozef Peeters en de scène rondom hem. Ik hoop we er samen met het museum iets moois rond kunnen doen.”
Waar kijken jullie als bedrijf het meest naar uit tijdens dit partnerschap?
Filips De Ferm: “Het is de bedoeling dat we als partner met het KMSKA voor een langere periode vertrokken zijn. Ik hoop dat we voor een marathon van internationale allure kunnen gaan, niet voor een sprint. Er zijn veel dingen waar ik naar uitkijk – één daarvan is de lancering van dagtickets. Daarmee zal je de hele dag kunnen vertoeven in het museum, de tuin, het museumcafé en op het levendige plein”
Anne-Sophie Delen: “Door ons te koppelen aan deze iconische instelling die aan de vooravond van een nieuw verhaal staat, hopen we volop te kunnen gaan voor een wisselwerking tussen de twee huizen en een culturele kruisbestuiving waar medewerkers, klanten en bezoekers van zullen kunnen genieten. Het worden inspirerende jaren!”