De parallellen tussen SD Worx en het KMSKA
HR-dienstverlener SD Worx hecht al 77 jaar veel belang aan een sterke lokale verankering, een positieve impact op de samenleving en de kunsten. En ging dus voluit voor een duurzaam partnerschap met het KMSKA. Chief Marketing Officer Michael Custers legt uit.
Wat maakt een partnerschap interessant voor jullie?
Michael Custers: “SD Worx zoekt altijd naar meer dan louter bedrijfssucces. Onze pijlers zijn het promoten van goed werkgeverschap, tewerkstelling en de versterking van het Vlaams economisch weefsel. Meer van de helft van onze omzet is Europees, maar we tonen graag dat we een Vlaams en Belgisch bedrijf zijn, mét hoofdzetel in Antwerpen. We streven naar een positieve impact op de samenleving vanuit onze Corporate Social Responsibilty (CSR).
Tot slot zetten we stevig in op klantenconnecties. Sommige klanten houden van sport, dus steunen we het internationale vrouwenwielrennen via Team SD Worx, en tegelijk een lokale voetbalclub zoals City Pirates. Anderen verkiezen kunst en cultuur. Natuurlijk kijken we ook naar hoe we die klanten kunnen betrekken en laten genieten, het is geen pure filantropie.”
Het KMSKA is het grootste kunstmuseum van Vlaanderen, met zo’n kroonjuweel associëren wij ons graag.
Vanwaar jullie keuze voor het KMSKA?
“Er is in dit huis altijd een appreciatie voor en investering in kunst geweest en een sterke lokale verankering. Het KMSKA is het grootste kunstmuseum van Vlaanderen, met zo’n kroonjuweel associëren wij ons graag. Onze eigen collectie moderne kunst ligt ook in het verlengde van de moderne meesters van het museum. En: het nieuwe KMSKA wordt zeker een blikvanger en magneet voor onze buurlanden, voor heel Europa. Niet toevallig ook belangrijke gebieden voor SD Worx.
In de lobby van ons gebouw is er ook een kleine galerij. Zo geven we kunst een maatschappelijke plek. Dat je het museum op meerdere manieren zal kunnen ervaren, is super. Het aanbod in een combinatie met een gerestaureerd historisch gebouw en nagelnieuwe plek, met verschillende paden en belevingen, heeft bij ons heel wat losgemaakt.
We bestaan zelf 77 jaar. Sociale secretariaten zijn een oude traditie van na WOII, maar er duiken ook veel nieuwigheden op. Een oud huis dat wordt gerenoveerd via nieuwe kennis en technologie, we zagen een parallel. (lacht)”
James Ensor, KMSKA - Verbazing van het masker Wouse
Wat is je lievelingswerk uit de collectie?
“Ik ben een James Ensorfan. Zijn werk is een melange van vreugde en zottigheid, met een donkere ondertoon. Denk aan zijn maskers: aan de buitenkant heel vrolijk, maar ze verbergen een tristesse. Die ambiguïteit is boeiend. Misschien zie je ze ook terug in de Vlaamse aard: serieus en hardwerkend, maar ook met een behoefte om uitbundig te feesten.”
Waar kijken jullie als bedrijf het meest naar uit tijdens dit partnership?
“Het oude museum was traditioneel ingericht, met een vaste ritmiek die voortvloeide uit de classicistische statigheid. In het vernieuwde KMSKA wandel je fluks van het ene universum in het andere. Van een hoge en lichte ruimte, via een lange trap, naar een donkerder en intiemer gedeelte. Ik hoop dat we onze relaties vaak kunnen laten genieten van die bijzondere beleving.
Voor onze klanten en medewerkers zou ik zou graag een familiedag organiseren. Het KMSKA een dag afhuren en die sensatie van het nieuwe gebouw, de collectie, de tuin, het horecagedeelte, de mozaïek en het plein vooraan delen, dat lijkt me geweldig.
En op persoonlijk vlak: mijn jongste dochter is op haar 15de al een groot kunstliefhebster. Ik kijk er heel erg naar uit om met ons tweetjes enkele uren in het museum door te brengen.”