Bibliography
SECONDARY SOURCES (SELECTION)
ANTONY, Maurice, e.a., Oostende door de lens van Antony. Gent: Uitgeverij Tijdsbeeld, 2022. ISBN 9789490880361
ARON, Paul, La Belgique artistique et littéraire. Une anthologie de langue Française (1848-1914). Brussel: Editions complexe, 1992
BAES, Emile, La Physionomie du Christ dans l'art (Préface d'Edouard Ned). Aalst: Maison d'édition Eugène De Seyn, 1912
BERMAN, Patricia, James Ensor's Entry of Christ into Brussels in 1889 (Getty Museum Studies on Art). Los Angeles: The Getty Trust, 2002. ISBN 0892366419
BERTRAND Olivier, ea., Rik Wouters Bronnen en werken / Des origines à l'oeuvre. Brussel: Paleis voor Schone Kunsten / Palais des Beaux-Arts, 2002. ISBN 9074816320
BINDMAN, Catherine, James Ensor. Experimental Printmaker. New York City: D.G. Boerner, 2015
BLOCK, Jane, Les XX and Belgian Avant-Gardism 1868 – 1894. (Studies in Fine Arts: The Avant-garde). Ann Arbor: UMI Research Press, 1984
BOIDY, Maxime, ea., Siècles noirs. James Ensor & Alexander Kluge. Arles, France: Fondation Van Gogh-Arles, 2018. ISBN 9791094966181
BUROLLET, Thérèse, SCHOONBAERT, Lydia, James Ensor. Parijs: Réunion des musées nationaux, 1990
BUYCK, Jean F., e.a., In dienst van de kunst. Antwerps mecenaat rond 'Kunst van Heden' (1905 - 1959). Retrospectieve tentoonstelling. Antwerpen: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, 1991
CANNING, Susan, M., A History and Critical Review of the Salons of Les Vingts, 1884 – 1893 (A Thesis in Art History. The Pennsylvania State University, May 1980). Ann Arbor, Michigan: University Microfilms International, 1986
CANNING, Susan M., ' The Ordure of Anarchy. Scatological Signs of Self and Society in the Art of James Ensor', Art journal, vol. 52 n° 3 (1993)
Carol BROWN (ed.), James Ensor 1860 1949. Theater of Masks. Londen: The Barbican Gallery, 1997
BLOCK, Jane (ed.), Belgium. The Golden Decades, 1880 – 1914. New York: Lang, 1997
DE ZEGHER, Catherine (ed.), Between Street and Mirror. The Drawings of James Ensor. New York: The Drawing Center, Minneapolis: University of Minnesota Press, 2001
SWINBOURNE, Anna (ed.), James Ensor. New York: The Museum of Modern Art, 2009
CANNING, Susan, Hareng Saur. Ensor en de hedendaagse kunst. S.l.:Ludion, 2010. ISBN 9789055448432
CANNING, Susan M., e.a., James Ensor. The temptation of Saint Anthony. Project Gutenberg, 2011. https://publications.artic.edu/ensor/reader/temptationstanthony/section/289
CANNING, Susan M., e.a., Les tentations de James Ensor. Oeuvres de 1888 à 1940. Knokke: Samuel Vanhoegaerden Gallery, 2020
CANNING, Susan M., e.a., James Ensor. An intimate portrait. New York: Gladstone Gallery, 2021. ISBN 9780578307220
CANNING, Susan M., The social context of James Ensor’s art practice. “Vive la sociale!”. London: Bloomsbury Visual Arts, 2022. ISBN 9781501339226
CARDON, Roger, Georges Lemmen, 1865-1916. Antwerpen: Petraco-Pandora, 1990
CROQUEZ, Albert, L'oeuvre gravé de James Ensor. Parijs 1935 (heruitgave 1947)
DE BODT, Saskia, Halverwege Parijs. Willem Roelofs en de Nederlandse schilderskolonie in Brussel 1840 – 1890. Gent: Snoeck-Ducaju & Zoon, 1995
DE BODT, Saskia, HARDEMAN, Doede, TODTS, Herwig, James Ensor. Universum van een fantast. Den Haag: Gemeentemuseum & Ludion, 2011
DE FRANCE, Hubert, James Ensor. Essai de bibliographie commentée – Proeve van gecommentarieerde bibliografie, Bibliographia Belgica 53, Brussel:Belgische Commissie voor Bibliografie – Commission belge de bibliographie, 1960
DE JONG, Leen, e.a., 1818-2018. Schenkingen aan het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. Tielt : Lannoo, 2020. 9789401467322
DELANNOY, Vincent, James Ensor à Bruxelles. Bruxelles : Samsa, 2021. 9782875933102
DELEVOY, Robert (ed.), Les XX. Bruxelles. Catalogue des dix expositions annuelles. Brussel : Centre International pour l’Etude du XIXe siècle, 1981
DELTEIL, Loys, Leys, De Braekeleer, Ensor. Le peintre-graveur illustré, vol. 9. Parijs, 1925
DELVA, Marjoleine , De sluipwegen van de roem: De ontwikkeling van een markt voor Ensor ten tijde van 'Les XX' (1883-1893), Leuven, KU Leuven. Faculteit Letteren: Dissertatie, 2016.
DE MAEYER, Marcel, 'De mystieke dood van een godgeleerde van James Ensor', Jaarboek Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, (1962-1963), p. 131-158
DE MAEYER, Marcel, 'De genese van masker-, travestie- en skeletmotieven in het oeuvre van James Ensor', Bulletin Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique / Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, jg. 12 (1963), 69-88
DE MAEYER, Marcel, 'Ensor, James', Nationaal Biografisch woordenboek, X, Brussel: Koninklijke Academiën van België, 1964, kol. 470 e.v.
DE MAEYER, Marcel, 'Derrière le masque: l'introduction du masque, du travestie et du squelette comme motifs dans l'oeuvre de James Ensor', L'Art belge (december 1965), p. 20 e.v.
DEMOLDER, Eugène, James Ensor. Brussel: Paul Lacomblez, 1892
DE MONT, Pol, "De schilder en etser James Ensor. Bijdrage tot de geschiedenis van de kunst van onzen tijd", De Vlaamsche School, Nieuwe reeks jg. 8 (1895), p. 110-119.
DE RIDDER, André, James Ensor. Maîtres de l'art moderne. Parijs: Les Editions Rieder, 1930
DE RIDDER, André, James Ensor. Antwerpen: Die Poorte, 1944
DE SMET, Johan, ea., Emile Verhaeren. De schrijver-criticus en de kunst van zijn tijd, 1881-1916. Gent: Snoeck, 2016. ISBN 9789461613394
DIEDEREN, Roger, Fantastisch Real. Belgische Moderne von Ensor bis Magritte. Dresden: Sandstein, 2021. ISBN 9783954986019
DIERCKX, Katrien, ‘Mallarmé’s crisisgedachte en Ensors tendens tot derealisatie: een verkennend interdisciplinair contact’, Revue Belge d’Archeologie et d’Histoire de l’Art, LXXXII (2013), p. 135-160
DINTER, Ina, James Ensor. Das druckgraphische Werk aus der Sammlung Deckers. Köln: Wienand, 2023. 9783868327564
DINTER, Ina, Claire, Rose, Blanche. James Ensors Bildstrategien in Liebesgarten, Nymphenbildern und dem Spätwerk. Berlin: epubli, 2015. ISBN 9783737569804
DOHERTY, John (vert.), James Ensor, Paroles d’artiste, Lyon: Fage Editions, 2023. ISBN 9782849757383
DRAGUET, Michel, James Ensor ou la fantasmagorie. Parijs: Editions Gallimard, 1999
DRAGUET, Michel, Le Symbolisme en Belgique. Brussel: Mercatorfonds, 2004
ELESH, James N., James Ensor. The Complete Graphic Work. The illustrated Bartsch. New York, 1982
ENSOR, James, La gamme d’amour. Bladerboek (facsimile), Antwerpen, Museum Vleeshuis, 2023
FARMER, John David, Ensor. New York: George Braziller, 1976
FELS, Florent, James Ensor. Genève: Editions Pierre Cailles, 1947
FIERENS, Paul, James Ensor. Parijs: Edition Hyperion, 1943
FIERENS, Paul, Les dessins d’Ensor. Brussel & Parijs: Editions Apollo, 1944
FLORIZOONE, Patrick, James Ensor. De baden van Oostende. Brussel: Gemeentekrediet 1996
HOSTYN, Norbert (ed.) Ensorgrafiek in confrontatie. Gent: Snoeck-Ducaju, 2000
FLORIZOONE, Patrick, e.a., James Ensor. Fragmenten en echo’s. Tekeningen, 1873-1885. Knokke Zoute: Ronny Van de Velde, 2017
FLORIZOONE, Patrick, ea., Bal (dé)masque. James Ensor en het masker in de kunst. Sint-Amands: Emile Verhaerenmuseum, 2024. ISBN 9789082533545
FLORIZOONE, Patrick, e.a., De zeven hoofdzonden. Knokke: Galerie Ronnie Van de Velde, 2015
GHEERAERT, Inne, e.a., Ensor en Spilliaert. Twee grootmeesters van Oostende. Oostende: MuZEE, 2016. ISBN 9789074694193
GHEERAERT, John, De geheime wereld van James Ensor. Ensors behekste jonge jaren [1860-1893], Antwerpen: Uitgeverij Houtekiet, 2001
GILLIS, Eric, FLORIZOONE, Patrick, James Ensor A collection of Prints Presented for sale by Artemis Fine Arts & C G Boerner. Parijs, Londen, New York & Dusseldorf: Boerner, 2002
GLEIS, Ralph, ea., Decadence and Dark Dreams. Belgian symbolism. Munich: Hirmer, 2020. 9783777435244
GODDARD, Stephen H. (ed.), Les XX and the Belgian avant-garde. prints. drawings and books. ca. 1890. Lawrence (Kansas): University of Kansas, Spencer Museum of Art, 1992
HAESAERTS, Paul, James Ensor. Parijs-Brussel: Elsevier, 1957
HAESAERTS, Paul, 'Quand James Ensor peignait "L'Entrée du Christ à Bruxelles". L'oeil, 1965, nr.131 november
HELLEMANS, Marijke, e.a., Grotesken. Een fascinerende fantasiewereld. Antwerpen : Bai Mas Books, 2019. ISBN 9789085867944
HEYMANS, Vincent, Ensor et les médecins. Un diagnostique. Brussel: Université Libre, 1997
GROWE, Bernd, Die Landschaftsradierungen von James Ensor. Freiburg: Morat, 1980
HENSMANS, Zoë, “Si l’amateur en est satisfait”. De rol van de privéverzamelaar bij de introductie van James Ensor op de Belgische kunstmarkt (1880-1920). Leuven, KU Leuven. Faculteit Letteren: Dissertatie, 2021.
HERMANS, Georges, 'Un "Cahier Ensor" d'Emma Lambotte', Bulletin der Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België / des Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique, jg. 20 nr. 1-4(1971), p. 85-121
HEROLD, Inge, HOLTEN, Johan, James Ensor. Berlin: Deutscher Kunstverlag, 2021. 9783422986350
HEUSINGER VON WALDEGG, Joachim, 'James Ensor: Selbstbildnis mit Staffelei', WallrafRichartz-Jahrbuch, Vol. L, 1989, p. 251-69
HEUSINGER von WALDEGG, Joachim, James Ensor. Legende vom Ich. (DuMont Taschenbücher 264) Keulen, DuMont Buchverlag, 1991 (heruitgave 1999)
HOBBS, Richard, 'Ensor's hyperbolic joie de vivre', HARROW, S. & UNWIN, T. (ed.), Joie de vivre in French literature and culture. Essays in honour of Michael Freeman. Amsterdam-New York: Rodop, 2009, p. 239-251
HOOZEE, Robert, SCHOONBAERT, Lydia, TODTS, Herwig, James Ensor. Schilderijen, tekeningen en grafiek. Een selectie uit Belgisch en Nederlands bezit. Utrecht: Centraal Museum, 1993, ISBN 9073285208
HOOZEE, Robert, BOWN-TAEVERNIER, Sabine, HEIJBROEK, Jos F., James Ensor. Tekeningen en prenten. Antwerpen: Mercatorfonds, 1987
HOSTYN, Norbert, Ensor. De verzameling van het Museum voor Schone Kunsten Oostende, Gent-Amsterdam: Ludion & Oostende: Stedelijke Musea, 1999
James Ensor. Peintre et graveur. Ouvrage orné de 111 illustrations ... Paris, La Plume, 1899 (oorspr. 1898)
James Ensor. Brussel: Palais des Beaux-Arts, 1929
James Ensor. Visionär der Moderne. Gemälde, Zeichnungen und das druckgraphische Werk aus der Sammlung Gerard Loobuyck. Galerie Albstadt, 1999
JEFFREYS, Tom, Intrigue. James Ensor by Luc Tuymans. London : Royal Academy of Arts, 2016
JONSSON, Stefan, 'Society Degree Zero: Christ, Communism, and the Madness of Crowds in the Art of James Ensor', Representations, nr. 75 (zomer 2001), p. 14 e.v.
KAPLAN, Julian, 'The Religious subjects of James Ensor 1877 – 1900', Revue belge d’archéologie et d’historie de l’art, n 3-4, 1968, p. 191-202.
KNABE, Peter-Eckhard, TROUSSON, Raymond (ed.), Emile Verhaeren. Poète. Dramaturge. Critique. Colloque internationale organisé à l'Université de Cologne, (28 et 29 octobre 1983). Brussel: Editions de l'Université de Bruxelles, 1984
KREUITER, Alison Dorothy, Morphing moonlight. Gender, masks and carnival mayhem. The figure of Pierrot in Giraud, Ensor, Dowson and Beardsley. Submitted […] for the degree of Doctor of Litterature and Philosophy at the University of the Free State of Bloemfontein, 2003
LEBEER, Louis, Notes pour servir de complément au catalogue de l'oeuvre gravé de James Ensor. Brussel, 1939
LEBLANC, Claire, DE LORM, Rudolph, Belgische meesters. Ensor, Delvaux, Magritte. Zwolle : Uitgeverij Waanders & de Kunst, 2021. ISBN 9789462623323
LEGRAND, Francine-Claire, OLLINGER-ZINQUE, Gisèle, Ensor, cet inconnu. Bruxelles: La Renaissance du Livre, 1971 (heruitgave geactualiseerd door Danielle Derrey-CAPON James Ensor, 1999)
LEGRAND, Francine-Claire, Ensor, la mort et le charme. Un autre Ensor. Antwerpen: Mercatorfonds, 1993
LEMONNIER ,Camille, L'Ecole Belge de Peinture. 1830 – 1905. Brussel: Editions Labor, 1991 (oorspr.: Bruxelles: Librairie Nationale d'Art et d'Histoire G. Van Oest en C°, 1906)
LE ROY, Grégoire, James Ensor. Brussel & Parijs: G. Van Oest & Cie, 1922
LESKO, Diane, James Ensor. The creative years. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1985
LINHART, Eva, Künstler und Passion. Ein Beitrag zur Genieästhetik der frühen Moderne, entwickelt an den Christusdarstellungen von James Sydney Ensor (1860 – 1949). (Inauguraldissertation zur Erlangung der Doktorwürde vorgelegt der Philosophischen Fakultät I der Universität Basel, 2000)
LORRAIN, Jean, Monsieur de Phocas, (présentation, notes, dossier: Hélène ZINCK). Paris: Flammarion, (éd.) 2001
LORRAIN, Jean, Histoires de Masques, (ed. Sulpice DAVIAUX 1900). S.l.: Editions Ombres, 2006
MAINGON, Charles, Emile Verhaeren. Critique d'art. Parijs: Librairie A.-G. Nizet, 1984
MAUS, Madeleine Octave, Trente années de lutte pour l’art. 1884-1914. Brussel : Librairie L’oisseau Bleu, 1926 (heruitgave Brussel : Editions Lebeer Hossmann, 1980)
Mc GOUGH, Stephen Charles, James Ensor’s Entry of Christ into Brussels in 1889 (Outstanding dissertations in the Fine Arts). New York: Garland Publishing inc. 1985
MIN, Eric, James Ensor. Een biografie. Antwerpen: Meulenhof-Manteau, 2008
MIN, Eric, James Ensor. Een biografie. Antwerpen: Uitgeverij Tzara, 2023. ISBN 9789022340271
MORAN, Claire, Staging the artist. Performance and the self-portrait from realism to expressionism. London: Routledge, 2017. ISBN 9781409427759
MOREL, Dominique, 'James Ensor et La Plume. Histoire et fortune critique de la première exposition personelle d'Ensor à Paris (1898 - 1899)', La Gazette des Beaux-Arts (november 1991), p. 205-212
MULDER, Izanna, ea., James Ensor en het grafisch experiment. S.l.: Hannibal Books, 2024. ISBN 9789464941418
OLLINGER-ZINQUE, Gisèle, Ensor par lui-même. Brussel: Laconti, 1976
OLINGER-ZINQUE, Gisèle (ed.), Les XX. La Libre Esthétique. Honderd jaar later / Cent ans après. Brussel: Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België / Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique, 1993
PAPANIKOLAS, Theresa, Doctrinal Nourishment. Art and Anarchism in the Time of James Ensor. Los Angeles County Museum of Art, 2009
PERQUY, Michel (vert.), ENSOR, James, Picturale pennevruchten. Geschriften, Antwerpen: Houtekiet, 1990
PINGEOT, Anne, HOOZEE, Robert (ed), Paris-Bruxelles. Bruxelles-Paris. Les relations artistiques entre la France et la Belgique, 1848 – 1914. Antwerpen: Mercatorfonds, Paris: Réunion des Musées Nationaux, 1997
PIRON, Herman T., Ensor. Een psychoanalytische studie. Antwerpen: Uitgeverij De Nederlandsche Boekhandel, 1968
PLASSCHAERT, Bart, e.a., A ma chère soeur. Cent cinquante-cinq cartes postales inédits écrites par James Ensor à sa soeur Marie entre 1918 et 1935. Oostende: ZigZag, 2019. ISBN 9789082723465
QUAGHEBEUR, Marc (ed.), Emile Verhaeren. Un musée imaginaire. Parijs: Réunion des Musées Nationaux, 1997
RINCKHOUT, Eric, Ensor’s legacy. Antwerpen : Pelckmans, 2024. 9789463835213
SAVELKOUL, Dominique, e.a., Rose, rose, rose à mes yeux. James Ensor et la nature morte en Belgique (1830-1930). Bruxelles: Mercatorfonds, 2023. ISBN 9789462303614
Scheers, Raf, James Ensor : schilder, rebel en visionair. Antwerpen, Eos Wetenschap vzw,
2023
SCHOONBAERT, Lydia M.A., 'Addendum beschrijvende catalogus 1948. Een verzameling tekeningen van Ensor. Deel 2: De Hollandse reis'. Antwerpen: Jaarboek Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, 1969, p. 265-284
SCHOONBAERT, Lydia M.A., Tekeningen van James Ensor. Antwerpen: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, 1977
SCHOONBAERT, Lydia M.A.,“Gazette des Beaux-Arts” en “The Studio” als inspiratiebronnen voor James Ensor, Jaarboek Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, (1978), p. 205-221
SCHOONBAERT, Lydia M.A., CARDYN-OOMEN, Dorine, Tekeningen, aquarellen en prenten 19de en 20ste eeuw. Antwerpen: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen,1982
SCHOONBAERT, Lydia, CARDYN-OOMEN, Dorine, James Ensor. Antwerpen: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, 1983.
SCHOONBAERT, Lydia, TODTS, Herwig, BUROLET, Thérèse, James Ensor. Paris: Réunion des Musées nationaux, 1990. ISBN 2905028300
SCHOONBAERT, Lydia M.A.& TODTS, Herwig, James Ensor. Etsen uit de verzameling van de Kredietbank. S.l., 1995
SEELE, Herr, KAMAGURKA, ea., Vive la sociale. S.l.: Uitgeverij Hoekaf, 2024
SOTHEBY’S, Prints & multiples. Including James Ensor. Satirical and peculiar prints from an important private collection. London: Sotheby’s, 2016
STEVENS, Mary Anne, HOOZEE, Robert, Impressionism to Symbolism. The Belgian Avant-Garde 1880 – 1900. Londen: Royal Academy of Arts, Gent: Ludion, 1994
SZEEMANN, Harald, MATTA, Marianne, James Ensor, Kunsthaus Zurich, 1983
TAEVERNIER, August, James Ensor. Catalogue illustré de ses gravures, leur description critique et l'inventaire des plaques. Antwerp: Pandora, heruitgave 1999. 9789053251355
MADELINE, Laurence, SWINBOURNE, Anna (ed.), James Ensor. Parijs: Réunion des musées nationaux, 2009. ISBN 9780870707520
TANNENBAUM, Libby, James Ensor. New York: The Museum of Modern Art, 1951
TODTS, Herwig, TAKAGI, Yoko, James Ensor. Japonism to modernism. Tokyo: APT Internation Inc., 2005
TODTS, Herwig, e.a.,Goya, Redon,Ensor: Grotesque Paintings and Drawings. Tielt: Lannoo, 2009. ISBN 9789020983425
TODTS, Herwig, James Ensor. Paintings and drawings from the collection of the Royal Museum of Fine Arts Antwerp. Schoten: Bai, 2008. ISBN 9789085864707
TODTS, Herwig, Ensor revealed. Brussel: Mercatorfonds, 2010. ISBN 9789061539858
TODTS, Herwig, 'Oostende, Ensors denkbeeldige paradijs', Rythmus. Jaarboek voor de studie van het fin-de-siècle, II 2013
TODTS, Herwig, Occasional modernist. Ensor’s artistic and social ideas and the interpretation of his art. Turnhout: Brepols, 2018. ISBN 9782503570303
TODTS, Herwig, e.a., Dromen van parelmoer. De Ensor-verzameling van het KMSKA in Oostende. Oostende: MuZEE, 2018. ISBN 9789074694292
TODTS, Herwig, Verrukkelijke turbulentie. Ensor over het leven en de kunst. Gorrdijk: Sterck & De Vreese, 2024. ISBN 9789464711547
TODTS, Herwig, James Ensor. Stoutste dromen. S.l: Hannibal Books, 2024. ISBN 9789464941302
TRICOT, Xavier, Ensoriana, Oostende: L’Hareng saur, 1985
TRICOT, Xavier, James Ensor. Leven en werk. Oeuvrecatalogus. Brussel: Mercatorfonds, 2009
TRICOT, Xavier, James Ensor. The complete prints. Roeselaere: Deceuninck, 2010
TRICOT, Xavier, James Ensor. Oostende: Ensor Stichting vzw, 2019
TRICOT, Xavier, James Ensor. Chronique de sa vie. Bruxelles: Fonds Mercator, 2020. ISBN 9789462302570
TRICOT, Xavier, ea., James Ensor en Oostende. Oostende: James en Napoleon, 2020. ISBN 9789464008890
TRICOT, Xavier, James Ensor. The Entry of Christ into Brussels in 1889. Antwerpen: Petrarco-Pandora, 2020. ISBN 9789053254660
TRICOT, Xavier, The James Ensor House, Ensor/Raveel. [Ekeren]: Pandora Publishers, 2021. ISBN 9789053254806
TRICOT, Xavier, James Ensor door James Ensor : James Ensor par James Ensor. Antwerpen: Pandora Publishers, 2024. ISBN 9789053254899
TRICOT, Xavier, James Ensor. Maestro. Enscenering en spektakel in Ensors oeuvre. Tielt: Lannoo, 2024. ISBN 9789401498241
TRICOT, Xavier, ‘Lo grotesco en la obra de Ensor = The grotesque in the work of Ensor’. Ars magazine, vol. 17, 2024, nr. 61, p. 52-60
TUYMANS, Luc, e.a., Intrigue. James Ensor by Luc Tuymans. London, Royal Academy of Arts, 2016. 9781910350461
VANBESELAERE, Walther; Retrospectieve James Ensor. Antwerpen: De Nederlandsche Boekhandel, 1951
VANBESELAERE, Walther, L'entrée du Christ à Bruxelles. Brussel: Weisenbruch, 1957
VANBESELAERE, Walther, Moderne Vlaamse Schilderkunst van 1850 tot 1950 van Leys tot Permeke. Brussel: Uitgeverij de Arcade, 1961
SCHNEEDE, Uwe (ed.), Ensor. Ein Maler aus dem später 19 Jahrhundert. Stuttgart: Würtembergischer Kunstverein, 1972
VAN DE WOESTIJNE, Karel, 'James Ensor: Aspecten', De Schroeflijn. Opstellen over Plastische Kunst. Brussel: NV Standaard-Boekhandel & Bussum: van Dishoeck, 1928, p. 82-88
VAN EEGHEM, Kurt, Oostende in de belle époque. Het zwierige tijdperk van Ensor. Kalmthout: Pelckmans, 2023. ISBN 9789463376044
VANHEE, Marie, Chinoiserieën in de Belgische schilderkunst, Alfred Stevens (1823-1906) en James Ensor (1860-1949). Dissertatie. Gent: Universiteit Gent, 2018
VAN HEESCH, Daan, e.a., Ensor en Brussel. Brussels: KBR, 2024. ISBN 9789462303669
VANSLAMBROUCK, Patrick, e.a., Henri Storck en de Oostendse schilders. Ensor, Spilliaert, Permeke. Gent: Snoeck, 2024. ISBN 9789461618788
VERHAEREN, Emile, James Ensor. (Passé présent). Brussel: Editions Jacques Antoine, 1980 (oorspronkelijk Van Oest 1908)
VERHAEREN, Emile, ARON, PAUL (ed.), Ecrits sur l’art. Vol. I (1881-1892) en vol. 2 ( 1892-1916). Brussel: Editions Labor, 1997
VERHAEREN, Emile, James Ensor. Angoulême: Editions Marguerite Waknine, 2021. ISBN 9791094565810
VERSCHAFFEL, Bart, Mock humantiy. Gent: A&S/books, 2018. ISBN 9789076714516
VON GARVENS-GARVENSBURG, Herbert, James Ensor : Maler, Radierer, Komponist, Hannover, Ludwig Ey, 1913
WERMAN, David S., 'James Ensor and the attachment to place', International Review of Psychoanalysis, vol. 16, 1989, nr. 3, p 287-295
WERMAN, David S., 'The Passing of Creativity: Two Histories James Ensor and Arthur Rimbaud', Journal of Applied Psychonalytical Studies, vol. 2, 2000, nr. 1, p. 65-79
WILLEMS, Georges, Hommage à James Ensor. Brussel: Galérie Georges Giroux, 1945
ZMELTY, La Plume 1898 - 1899. Une revue "pour l'art". [Paris]: INHA, 2007
LITERATURE CONSERVATION-RESTORATION AND MATERIAL-TECHNICAL RESEARCH ON ENSOR AND CONTEMPORARIES (SELECTION)
ALFELD, M., ea., ‘A mobile instrument for in situ scanning macro- XRF investigation of historical paintings.’ Journal of Analytical Atomic Spectrometry. Vol. 28, No 5, 2013. Geraadpleegd op 17 juli 2020, DOI: 10.1039/C3JA30341A
BOMFORD, David, e.a., Impressionism. Art in the making. London: National Gallery, 1990. ISBN 9780300050363
BOMFORD, David, e.a., Degas. Art in the making. London: National Gallery, 2004. ISBN 1857099699
CALLEN, Anthea, The Work of Art. Pleinair Painting and Artistic Identity in Nineteenth-century France. Londen: Reaktion Books, 2015. ISBN 9781780233550
CALLEN, Anthea, The Art of Impressionism. Painting technique and the making of modernity. Londen: Yale University Press, 2000. ISBN 9780300084023
CARLYLE, Leslie, The artist’s assistant. Oil painting instruction manuals and handbooks in Britain, 1800-1900, with reference to selected eighteenth-century sources. London: Archetype Publications, 2002
COSTARAS, Nicola, e.a., A changing art. Nineteenth-century painting practice and conservation. London: Archetype Publications, 2017, ISBN 9781909492547
EASTAUGH, Nicholas, WALS, Valentine, CHAPLIN, Tracy, SIDAL, Ruth, The pigment compendium. A dictionary and optical microscopy of historical pigments. Amsterdam: Elsevier, 2008, ISBN 978075068909
ENGEL, Mireille, De schilderijen van James Ensor in het Kröller Müller Museum, afstudeerscriptie Maastricht: SRAL, 2009
FELLER, Robert L., ASHOK, Roy, FITZHUGH, Elizabeth, West, Artists’ Pigments Volumes 1-4. A handbook of their History and Characteristics. London: Archetype publications, 2012. ISBN 9781904982746 vol. 1, ISBN 9781904982753 vol. 2, 9781904982760 vol. 3
GOFFIN, Stien. Onderzoeksrapport. Vernieuwing in de laat 19de-, vroeg 20ste-eeuwse Belgische schilderkunst. Relatie tussen artistieke en materiaaltechnische vernieuwing bij J. Ensor, H. De Braeckeleer en hun tijdgenoten. Hogeschool Antwerpen, 2008
HAMBURGER KUNSTHALLE e.a. Eine farbe verlangt die andere. Emil Noldes Malweise. Berlin: Deutscher Kunstverlag, 2022. ISBN 9783422987197
JANSON, Emma, Making in Context. Reconsidering Anders Zorn’s Oil Painting Practice. Doctoral thesis. Stockholm: Stockholm University, 2022, ISBN 9789179118440
KNUT, Nicolaus, Handboek voor het restaureren van schilderijen. Keulen: Könemann, 1999, ISBN 9783895089244
LEONARD, Mark, LIPPENCOTT, ‘Louise, James Ensor’s Christ’s Entry into Brussels in 1889: Technical Analysis, Restoration, and Reinterpretation’. Art Journal, 54 (1995), p. 18-27
MCCULLY, Marilyn, Picasso. the early years 1892-1906. New Haven, Conn: Yale University Press, 1997. ISBN 0300069480
SCHAEFER, Iris, e.a., Painting light. The hidden techniques of the impressionists. New York: Skira Editore, 2008. ISBN 9788861306097
STONER, Joyce, Hill, RUSHFIELD, Rebecca, eds., Conservation of Easel Paintings. New York: Routledge, 2012. ISBN 9780750681995
USTVED, Ostein, e.a., Edvard Munch. Det syke barn. historien om et mesterverk. Oslo: Nasjonaalmuseet for kunst, arkitektur of design, 2009. ISBN 9788281540361
VAN DER SNICKT, Geert, James Ensor’s Pigments studied by means of portable and Synchrotron Radiationbased X-ray Techniques: Evolution, Context and Degradation. PhD dissertation, Universiteit Antwerpen, 2012
VAN TILBORGH, Louis, PERES, Cornelia, e.a., A closer look. Technical and art-historical studies on works by Van Gogh and Gauguin. Zwolle: Waanders Publishers, 1991. ISBN 9789066302143
VANMEERT, Frederik, e.a., ‘Non-invasive and non-destructive examination of artists’ pigments, paints and paintings by means of X-ray imaging methods’. COLOMBINI, M.P. e.a., Analytical chemistry for the study of paintings and the detection of forgeries, Springer, 2022, ISBN 9783030868642, p. 317-357
VELLEKOOP, Marije, e.a., Van Gogh’s studio practice. Bruxelles: Mercatorfonds, 2013. ISBN 9789462300026
VELLEKOOP, Marije, e.a., Van Gogh at work. Bruxelles: Mercatorfonds, 2013. ISBN 9789079310395