Anderhalf jaar geleden stelden we ‘De Schoonste Honderd’, ons divers samengesteld testpubliek, samen. Ze testen alles uit richting heropening. Van signalisatie in het museum tot digitale toepassingen. Van zaalteksten tot evacuatieroutes.

Tijd voor een interview met vijf van onze testers! Het museum riep De Schoonste Honderd samen voor een preview van de kortfilm van artist in residence Jaouad Alloul. We vroegen Maria Arredondo, Anita de Jong, Rudi Van Mol, Elena Vancorenland en Elien Vermeersch naar hun ervaringen met het test-traject én wat ze van de kortfilm van Jaouad vonden.

Wat vond je tot nu toe het leukste of interessantste om te testen?

Elien: Ik vond het tofste testmoment dat voor de signalisatie. Het was de eerste keer dat we het museum te zien kregen. Ik vond het heel spannend om de nieuwe architectuur te zien. En heel spectaculair.

Maria: Dat vond ik ook het leukste. Het is belangrijk op zo’n testmomenten je in andere mensen in te leven. Gaat iedereen dit begrijpen? Het uitproberen van de audiotours vond ik interessant omdat ik sommige heel goed vond en sommige verschrikkelijk. (lacht)

Rudi: Het was allemaal interessant! Het leukste moment, tot mijn grote verbazing, was dat van de multimediaschermen. Het prutsen en klungelen met de digitale toepassingen ging me goed af. Ik was aangenaam verrast want ik ben normaal geen liefhebber!

Waarom wou je bij de Schoonste Honderd?

Elena: Kunst interesseert me. Toen ik de advertentie zag was ik onmiddellijk enthousiast. Het beleven van het proces richting heropening, mijn mening geven en bij de opbouw betrokken zijn. Ik ben graag in musea, en nu zie ik dit museum groeien.

Anita: Ik ken niet zoveel van musea. Ik dacht dat bij het testpubliek komen een eerste introductie zou kunnen zijn. Nu ik mee doe kan ik vertellen wat ik belangrijk vind. Ik hoop dat ik zo een klein stukje heb kunnen toevoegen. 

Elien Vermeersch
Maria Arredondo

Nu je een beter beeld hebt van het KMSKA, komt dat overeen met je eerdere verwachtingen?

Elien: Nee, helemaal niet. Het gebouw is van binnen veel moderner dan ik dacht. Ik dacht dat het gebouw heel ouderwets was. Je hebt het historisch deel nog, wat super fijn is, want dan heb je het contrast met het nieuwe deel. Dat deel prikkelt je fantasie. Ik was trouwens vroeger nooit binnen geweest. Wel veel op de trappen vooraan gezeten met een glaasje schuimwijn en toastjes. (lacht)

Elena: Ik ben hier een keertje geweest toen ik heel klein was, daarna was het gesloten. Ik had dus niet echt een beeld van het KMSKA, enkel dat hier schilderijen te zien zijn. Dat de nieuwe delen van het museum zo uitgesproken kunstzinnig gingen zijn, dat had ik niet verwacht.

Is voor jou het concept ‘museum’ veranderd?

Maria: Goeie vraag! Ik vind het vooral interessant om het maakproces te ervaren. Als bezoeker zie je  altijd de mooi afgewerkte tentoonstelling. Als je ziet wat daaraan vooraf gaat en wat er bij komt bij kijken, dat is interessant. Ik vind het een super cadeau om dat mee te maken.

Anita: Voor mij zal naar een museum gaan meer thuis komen zijn. Vooral in het KMSKA maar ook in andere musea.

Anita de Jong
Rudi Van Mol

Waar kijk jij het meest naar uit bij de heropening?

Elena: Om mensen mee te nemen naar het museum. En hen meer te vertellen over het proces dat vooraf is gegaan.

Maria: Ik ben vooral nieuwsgierig naar wat het museum in de toekomst zal doen om de diverse Antwerpenaar te bereiken en in contact te brengen met de collectie en het prachtige gebouw.

Rudi: Dat we eindelijk weer meer Rubenswerken in Antwerpen kunnen zien. Wat heb ik ze gemist! Waar ik dankzij De Schoonste Honderd ook erg naar uitkijk zijn de Ensor-zalen. Als echte Antwerpenaar vind ik Ensor eigenlijk niet goed. Die kunstenaar is van de zee, dat kan niet goed zijn. (lacht) Ik zal het nooit openlijk toegeven, maar ben erg benieuwd naar de Ensor-opstelling.  

Elien: Ik kijk ook het meeste uit naar de presentatie in het nieuwe gedeelte. Het oude museumdeel, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar bij het nieuwe museumdeel niet. Ik wil daar echt de collectie zien hangen.

Wat vond je van 11:33 van Jaouad Alloul?

Elien: De film heeft me erg aangegrepen. Ik moest bijna een traantje laten. Als ik hem zag staan tijdens zijn introductie dacht ik ‘dat is een hippe Antwerpse gast’. Tijdens de film zag ik hem op een andere manier en zag ik zijn worsteling. Ik vind het straf dat hij zichzelf zo heeft blootgegeven.

Rudi: Bij mij moet het bezinken. Ik zag een wereld dat niet de mijne is. Het mooiste beeld van de film vond ik de naaldhakken van Jaouad omdat dat voor mij het meest herkenbare beeld was. Langs de andere kant vond ik dat ook het meest afwijkende beeld  en voel ik me een beetje schuldig dat dat zo heftig was voor mij. Ik moet er nog eens serieus over nadenken. En ik denk dat dat de bedoeling was van Jaouad dus hij is daar zeker in geslaagd.

 

 

Benieuwd naar de kortfilm van Jaouad Alloul? De trailer licht alvast een tipje van de sluier. In  '11:33' neemt Jaouad je mee doorheen zijn proces van zelfontdekking. 11:33 biedt een reflectie, houdt een spiegel voor, plaatst het religieuze dogma dat zich in elke monotheïstische religie manifesteert centraal. De spot staat op het individu dat lijdt onder dit dogma. De zalen van ons museum waren het perfecte canvas. Nu al de fantastische trailer, binnenkort de kortfilm zelf.