De Schoonste Honderd waren voor de gelegenheid (corona, weet je wel) gelimiteerd tot de helft. Deze ‘Schone Vijftig’ namen enthousiast de proef op de som. De eerste testdag stond in het teken van publieksvriendelijkheid. Hoe maken we het museum, de zalen én de teksten optimaal toegankelijk voor alle mogelijke bezoekers? Achteraf evalueerden we de ervaringen met behulp van een vragenlijst. Op basis van de feedback zetten we de nieuwe museumervaring verder op punt.
Vijf routes doorheen het museum
De vijftig testers kregen aan de inkom een routebeschrijving mee. Die voerde hen naar twee testpunten in het museum, en dat via vijf verschillende routes. Onderweg peilden we naar diverse aspecten van de toekomstige museumwerking. Vonden ze vlot de weg doorheen de vele zalen van het grote gebouw? Hoe ervoeren ze de combinatie van het oude en het nieuwe museum? Wat dachten ze van de zaalteksten, de labels en de digitale schermen?
Eerste feedback
De eerste testdag leverde meteen waardevolle gebruikerservaringen op. Zo kregen we bruikbare feedback over concrete aspecten van de museumbeleving zoals:
- de signalisatie naar de toiletten, trappen en liften
- de vindbaarheid van het nieuwe en historische deel
- de leesbaarheid van de muurteksten
- de lengte van de zaalteksten
- de meertaligheid van de informatie
- de inhoudelijke keuzes op de digitale schermen
- de vormgeving van de tekstlabels
- de duidelijkheid van de gekozen lettertypes en lettergroottes
- de link tussen de werken en de eigen leefwereld
Enthousiaste testpersonen
De testpersonen toonden zich alvast enthousiast én gezond kritisch. Zo hebben we het graag uiteraard.
Blijven perfectioneren
Binnenkort is de andere helft van ‘De Schoonste Honderd’ aan de beurt. Zij krijgen een andere opdracht. Dat geeft ongetwijfeld nog een reeks nieuwe inzichten. In een volgend stadium nodigen we het testpubliek in hun totaliteit uit om weer andere aspecten van de bezoekersbeleving te evalueren.
Op deze manier blijven we onze nieuwe museumwerking perfectioneren. Op basis van alle persoonlijke ervaringen stomen we het nieuwe KMSKA klaar voor het grote publiek. Zo maken we het museum breed toegankelijk voor jong en oud, én garanderen we elke lokale, Belgische en internationale bezoeker de best mogelijke museumervaring.
Wie zijn De Schoonste Honderd?
In september vorig jaar lanceerden we een oproep. Het doel? Honderd vrijwilligers vinden die tijd wilden vrijmaken om het museum uitvoerig te testen in aanloop naar de heropening. De campagne werd een overdonderend succes. Maar liefst 5.000 personen stelden zich kandidaat, elk vanuit een eigen motivatie. Op basis van verschillende criteria en een steekproef kwamen we tot een finale selectie van honderd testpersonen. Die vormen samen ‘De Schoonste Honderd’: heel divers samengesteld, zodat ze alle doelgroepen vertegenwoordigen die het KMSKA wil bereiken.