Op 24 september 2022 opent het museum de deuren na elf jaar bouwen en renoveren. Maar eerst komt de collectie weer thuis. Een complexe verhuisoperatie. Het Doopsel van Christus van Peter Paul Rubens heeft de eer om als eerst kunstwerk opnieuw op zaal te komen. En dat in de monumentale Rubenszaal. Een mijlpaal waar wij reikhalzend naar uitkeken.  

De collectie komt thuis

Sinds maart 2013  heeft het 'Doopsel van Christus’ van Peter Paul Rubens onaangeroerd gestaan in het interne depot van het KMSKA. Omdat dit schilderij zo groot is, werd het samen met een aantal andere kleppers tijdens de volledige duur van de werken in het museum bewaard. Terwijl er rond het centraal gelegen interne depot een nieuw museum gebouwd en een oud museum verbouwd werden, bleven een groot aantal van onze meesterwerken ter plaatse. De bewaaromstandigheden worden continu gemonitord. Van trillingen of klimaatwisselingen mag geen sprake zijn. Gedurende het hele bouwproces moest dus rekening gehouden met de aanwezigheid van deze onzichtbare kunst in het museum.

De rest van de collectie verhuisde naar een extern depot. Ons bedrijvige atelier restaureerde daar tegelijkertijd iets meer dan 130 schilderijen en beeldhouwwerken. De kennis over het creatieve proces van de kunstenaars die we aan de hand van de restauraties opdeden, is verbazingwekkend. 

Nu komen alle werken terug thuis. De beeldhouwwerken en werken op papier verhuisden al terug naar het museum. Binnenkort volgen de schilderijen.

De kunstwerken van het KMSKA hebben al die tijd niet achter slot en grendel van de depots gezeten. De museumcollectie reisde de wereld rond. Zo werden bijna 4.000 kunstwerken in musea wereldwijd tentoongesteld. Ze werden door maar liefst 6,7 miljoen bezoekers bewonderd. Als je daar nog de individuele langdurige bruiklenen bij telt in eigen land en in onze buurlanden, komt daar nog een flink aantal bovenop.

Doorsnede van het museum - KAAN architecten

Het ‘Doopsel van Christus’ eindelijk terug op zijn plaats

Via luiken in de vloeren takelen we de grote altaarstukken rechtstreeks naar boven, de Rubenszaal in. Die gleuven zijn het museum al vaak van pas gekomen. Zo is de collectie tijdens de wereldoorlogen in veiligheid gebracht.

Bekijk het (spek)takelwerk in het filmpje hieronder:

Nu takelen we de monumentale werken opnieuw naar boven. Alle andere kunstwerken worden via de nieuwe schilderijenlift naar de juiste verdieping gebracht. Die enorme lift zorgt er samen met een nieuw laadplatform voor dat kunst in de veiligste omstandigheden naar elke etage getransporteerd wordt. Dat geeft het museum mogelijkheden om niet alleen een meer dynamische vaste opstelling te tonen. Ook naar ambitieuze internationale bruikleenaanvragen schept dit de nodige opportuniteiten.

De inhuizing

Na het Doopsel van Christus volgen de andere oude en moderne meesters. Dat doen we aan de hand van een strak plan. 650 werken krijgen binnenkort een plek aan de muren van de gerestaureerde en nieuwe museumzalen. De niet tentoongestelde werken kan je steeds via de digitale collectiecatalogus bekijken.

We weten van elk werk exact waar het zal komen te hangen of staan. Onze conservatoren en restauratoren zullen er samen met ervaren kunsttransporteurs voor zorgen dat deze uiterst delicate onderneming tot een goed einde wordt gebracht. Het worden zonder twijfel een van de meest spannende momenten uit het ganse bouwtraject. Eindelijk krijgen we te zien hoe de kunst en het vernieuwde gebouw op elkaar interageren.  

Foto's: Sanne De Block

24 september

En we hebben nog nieuws! We vervroegen onze openingsdatum met één dag. Zo vieren we het hele weekend feest. We breken uit onze museummuren met een groots festival in en rond het museum. Verwacht je aan spetterende optredens, hedendaagse en interdisciplinaire podia, verrassende cross-overs én leuke ateliers en workshops voor kinderen, jongeren en families.

De opening van het KMSKA wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van de Vlaamse overheid en stad Antwerpen.