Over dit
werk

Object details

Titel: 
2 Conflict Paintings + Color Method in 7 Layers
Datum: 
2022
Medium: 
muurverf
Inventaris nummer: 
4146

Meer over dit werk

Onder elke trap zit een lege ruimte. Onder onze Stairway to Heaven zit véél ruimte. Omdat we een museum zijn, wilden we daar een creatieve invulling. Het KMSKA benaderde de Antwerpse kunstenaar Boy & Erik Stappaerts (BES Institute), die een kunstinstallatie in situ voorstelde: 2 Conflict Paintings + Color Method in 7 Layers.
De gangwanden worden schildervlakken, de langwerpige ruimte een plek waar de bezoeker ‘kunst kan binnenstappen’. De installatie doorbreekt zo het klassieke museumpatroon – het wandelen van schilderij naar schilderij – en bezorgt de bezoeker een andere kijk- en gevoelservaring.

De kleureninstallaties (Conflict Paintings) van Boy & Erik Stappaerts (BES, 1969, Antwerpen) zijn ‘belevingstheaters’. Een tsunami van kleuren overvalt je en biedt een fysieke ervaring met emotionele impact. Stappaerts noemt zichzelf in de eerste plaats een ‘kleurenjager’. Hij gaat altijd op zoek naar de meest pigmentrijke en dekkende verf om de volheid van de kleur zo zuiver mogelijk te laten inspelen op het netvlies en in het geheugen. Conflict Painting orkestreert verschillende kleurengroepen in horizontale lijnen en tinten, die telkens door dissonante kleuren worden afgebroken. Om dan een harde overgang te maken naar een andere kleurgroep. De lijnen zelf zijn als vorm ondergeschikt aan de kleur. “Ik zet de toeschouwer pal in de beweging tussen de kleurgroepen en hoop dat mensen proberen te zien hoe de dynamische machtsverhouding tussen die families plaatsgrijpt. Er zijn, net als in de samenleving, in elke Conflict Painting militante leiders en volgelingen, influencers en beïnvloedbaren, harden en zachten, assimilaties en dissimilaties,” zegt Boy & Erik Stappaerts.
In het KMSKA brengt de kunstenaar twee heel verschillende Conflict Paintings rechtstreeks aan op de muren. Op het einde van de gang komen ze samen in een zachte wurggreep en klinken de tegenstellingen het luidst.

In het tweede deel van de gang, tien meter in de hoogte, komt de bezoeker terecht in een soort archief van kleuren: een kabinet van staalkaarten of Color Icons. Dat zijn 280 aluminiumplaatjes bespoten met hoogglanzende kleuren carrossierielak, die de BES-kleurmethode verbeelden. In zeven verdiepingen van 40 kleuren komen zeven kleurgroepen in alle mogelijke tinten tevoorschijn in een subtiel spel van tinten. Van wit naar geel, van geel naar groen, naar alle tinten appelblauwzeegroen, van blauw naar paars, van bordeaux naar rood, van oranje naar bruin, en van grijs naar zwart. Het licht breekt anders op elk van de plaatjes. Elke kleur biedt een andere reflectie. De bezoeker krijgt afhankelijk van zijn standpunt een ander beeld van de vormen, het licht en de kleuren. Soms oogt het geheel van 280 kleuren verbonden en zacht in de overgang, soms als bij toeval samengebracht. Gevoel en verstand komen samen en zetten de deur open naar reflectie.

De installatie zit het nieuwe KMSKA als gegoten. De collectiepresentatie moderne kunst focust op de essentie van de beeldende kunst: Licht, Kleur en Vorm. Moderne kunstenaars gebruikten deze beeldende middelen steeds vrijer. Boy & Erik Stappaerts puurt deze thema’s conceptueel en materiaaltechnisch steeds verder uit. Hij is een ‘hedendaagse modernist’ die inspiratie haalt uit meesterlijke voorbeelden van vol kleurgebruik bij, bijvoorbeeld, Rubens en Ensor, de twee belangrijkste ankerpunten van de KMSKA-collectie.


Met de steun van de Nationale Loterij.

Verwervingsgeschiedenis



opdracht van: museum, 2022

Copyright en legaal

© SABAM Belgium 2021. Deze afbeelding mag niet gedownload worden. Voor professioneel gebruik of meer informatie kun je het contactformulier invullen. Lees hier meer.