Kosmorama
Ives Maes

Evenement
Tijdelijke expo
Datum
24 september 2022 tot 03 september 2023
Ga naar...

Beeldend kunstenaar Ives Maes schept via de wereldtentoonstellingen een beeld van ’s werelds grootste toekomstverwachtingen: soms met verve ingelost, maar vaak ook niet. Dat maakt van Kosmorama een boeiende reis van het 19de-eeuwse Londen naar het hedendaagse Shanghai.

Ives Maes fotografeert wereldwijd het patrimonium van de wereldtentoonstellingen. En legt de architecturale overblijfselen van deze korte evenementen en hun bouwplaatsen vast. Zo toont hij een vaak een ironisch contrast tussen de utopische toekomstverwachtingen en de stedelijke realiteit van vandaag.

Belgian Pavilion (New York World’s Fair, New York, 1939-1940) - Copyright Ives Maes. Courtesy Sofie Van De Velde Gallery.

Van wereldtentoonstelling tot … het KMSKA

Wereldtentoonstellingen effenden vaak de weg voor museumcollecties. Een aantal expogebouwen huisvesten vandaag gerenommeerde musea. Soms startten ze als het enige permanente gebouw op het terrein. Het KMSKA is dan wel geen direct overblijfsel van een wereldtentoonstelling, toch is de geschiedenis van het museum sterk verweven met het fenomeen. In 1885, tijdens de eerste Belgische wereldexpositie in Antwerpen, was het KMSKA was nog in aanbouw midden op het tentoonstellingsterrein. Tijdens de expo van 1894 konden bezoekers er op het gelijkvloers komen kijken naar tropische vissen. De bovenverdieping was al volledig ingenomen door de schone kunsten.

Natural History Museum (International Exhibition of 1862, London, 1862) - Copyright Ives Maes. Courtesy Sofie Van De Velde Gallery.
Swedish Pavilion (Exposition Internationale Coloniale, Maritime et d’Art Flamand, Antwerp, 1930) - Copyright Ives Maes. Courtesy Sofie Van De Velde Gallery.

Anderhalve eeuw wereldexpo’s in beeld

Ives Maes stelt dat de wereldtentoonstellingen ontstonden samen met de uitvinding van de fotografie. Dankzij het waarheidsgetrouwe medium konden organisatoren het bewijs leveren van hun grootse paviljoenen.

Maes' bevreemdende beelden beginnen bij de eerste expositie in Londen in 1851 en eindigen in Milaan, bij de expo van 2015. Het zijn ‘nabeelden’, overblijfselen van vervagende dromen. Want veel van deze bouwwerken waren gemaakt om te verdwijnen. Vaak bleven ze staan, als een vergeten ruïne. Andere werden wel gebouwd om te blijven. En hebben oorlogen, aardbevingen en pandemieën overleefd. Dubai Expo 2021-22 liet het raadselachtige Museum van de Toekomst na. Is dit opnieuw een panoramische droom of een eerlijke kijk op de wereld?

Ives Maes is als post-doctoraatsonderzoeker verbonden aan de KASK School of Arts Gent en het Hogent Arts Research Fund. 

Ives Maes, The Parthenon (Tennessee Centennial and International Exposition, Nashville, 1897)
The Parthenon (Tennessee Centennial and International Exposition, Nashville, 1897) - Copyright Ives Maes. Courtesy Sofie Van De Velde Gallery.

Praktisch

  • Gratis mits museumticket, reserveren niet nodig