Matthieu Beudaert

- Oprichter van Table d’Amis, bekroond met een Michelinster
- Chef-kok met een achtergrond in kunstwetenschappen
- Onderzoekt de raakvlakken tussen koken en kunst
Artist in Residence
"Ik had dit nooit verwacht en was eerlijk gezegd na mijn eerste bezoek compleet verbaasd, maar ook vereerd dat ik die vraag heb gekregen." Zijn residentie in het KMSKA ziet Beudaert als een kans om de grenzen tussen koken en kunst te verkennen. "De uitnodiging betekent voor mij de aanzet tot iets nieuws op twee manieren. Enerzijds de zoektocht naar hoe kunst koken kan beïnvloeden, anderzijds de grenzen tussen koken en kunst aftasten."
Smaak en kunst
"In de eerste plaats zullen we proberen de collectie van het museum te laten smaken aan het publiek. Hoe smaakt een Fontana? Hoe smaken de nagels van Uecker? Met welke smaken associëren we de kleuren van Roger Raveel?" Dit onderzoek vertaalt zich in een diner met Club Foquet en KMSKA Laat, waarin gasten gerechten proeven die rechtstreeks geïnspireerd zijn op de collectie. Ook werkt Beudaert aan een kookboek gebaseerd op de kunstwerken in het museum. Daarnaast wil hij een object realiseren dat de grens tussen kunst en gastronomie doet vervagen. "Daar heb ik al een concreet idee over, waar ik bijzonder trots op ben, maar wil er nog niet meer over kwijt, want de vraag blijft voorlopig of het realiseerbaar is."
Inspiratie uit de collectie
Beudaert haalt op verschillende manieren inspiratie uit de museumcollectie. Soms is dat vormelijk, waarbij een kunstwerk een directe associatie oproept met een ingrediënt of gerecht. "Bijvoorbeeld de grote zon van Otto Piene, dit bracht me quasi onmiddellijk bij een uitgepuurde versie van een aubergine parmigiana." Andere keren speelt de inhoud een rol. "De ritmische glooiende nagels van Günther Uecker’s Donker Veld bracht me bij de Bouba-Kiki theorie." Dit principe, waarin bepaalde vormen intuïtief aan klanken worden gekoppeld, wil Beudaert doortrekken naar smaken. "Ik wil een stap verder gaan en de vormen, klanken ook linken aan smaken."
Kunst en gastronomie
De relatie tussen beeldende kunst en gastronomie bestaat al langer, maar volgens Beudaert is ze nog onvoldoende onderzocht. "De relatie tussen beide bestaat al lang, maar men heeft er nooit echt diep op ingegaan, tenzij ik iets gemist heb." Hij verwijst naar het controversiële Documenta-optreden van chef Ferran Adrià in 2007. "Hoe briljant Ferran ook was, hij leek geen antwoord te vinden op de vraag van de curatoren." Beudaert ziet echter toekomst in een meer geïntegreerde aanpak. "In de toekomst zie ik gastronomische performances ontstaan waarin food, theater, muziek, dans en film samenkomen in een soort Gesamtkunstwerk."
Curator van smaken
Beudaert ziet duidelijke parallellen tussen de rol van een curator en die van een chef. "Je zou kunnen stellen dat het opbouwen van een menu, het cureren van de ingrediënten en de gerechten, op dezelfde wijze verloopt als het opbouwen van een tentoonstelling." Voor hem ligt de kracht in het maken van bewuste keuzes en het vermijden van overdaad. "Vaak maken chefs en curatoren de fout door te veel te willen tonen." Zijn doel is een ervaring te creëren die blijvend in het geheugen gegrift staat. "Dan tatoeëer je hun geheugen met beklijvende souvenirs."
Een nieuw begin
Wat hoopt Beudaert dat bezoekers meenemen uit deze unieke combinatie van kunst en gastronomie? "Ik hoop bezoekers maar ook chefs en kunstenaars ertoe aan te zetten zelf na te denken over de relatie tussen beide, dat we samen een nieuwe creatieve wereld kunnen ontdekken." Voor hem staat vast: "Ik denk dat we nog maar aan het begin van iets nieuws staan."