DCA OVER ZIJN PARTNERSCHAP MET HET SCHOONSTE MUSEUM  
Bouwbedrijf en projectontwikkelaar DCA draagt Antwerpen en de kunsten een bijzonder warm hart toe. Niet verwonderlijk dat het vol overtuiging kiest voor een langetermijnengagement met het KMSKA. Bestuurder Luc Neefs geeft tekst en uitleg. 

Waarom vinden jullie het belangrijk om dit soort partnerschappen aan te gaan? 

Luc Neefs: “DCA wil niet alleen een economisch en commercieel bedrijf zijn, maar ook een onderneming die iets teruggeeft aan de samenleving. Zo zijn we sponsor van voetbalclub Beerschot en ondersteunen we de bouw van een nieuw trainingscentrum voor de jeugd. Daar kunnen wekelijks zo’n 600 jeugdspelers wekelijks trainen en een opleiding volgen. We steunen ook bortskankerorganisatie Think Pink en Kom op Tegen Kanker. En recent ook het REACH-onderzoek van Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA), naar het effect van luchtvervuiling op jonge kinderen.” 

"Het KMSKA is een schitterende extra troef voor de uitstraling van Antwerpen in de wereld "
Luc Neefs

Vanwaar jullie keuze voor het KMSKA?  

”Het KMSKA is een schitterende extra troef voor de uitstraling van Antwerpen in de wereld. Het project van het museum op het Zuid sluit ook aan bij onze visie op stadsontwikkeling. Een prachtig voorbeeld van hoe je historisch erfgoed restaureert en koppelt aan een nieuwbouw die in een bestaand gebouw wordt geïntegeerd. Een contrast, maar het vormt een coherent geheel en werkt bijzonder goed. De imponerende kunstverzameling is ook te lang onzichtbaar geweest voor het publiek. We zijn blij en opgewonden dat ze weldra opnieuw voor iedereen te bewonderen is.” 

Wat is jullie lievelingswerk of wie is jullie lievelingsartiest uit de collectie?  

”De schilderijen van Rubens blijven bijzonder. We waren getuige van de plechtige ophanging van het ‘Doopsel van Christus’ uit 1604, het eerste werk dat uit de kelders opnieuw omhoog werd gehesen. Een indrukwekkend en ontroerend moment. Rubens is iemand voor wie de mensen naar het museum komen. Een fascinerende en veelzijdige figuur, een superster en uithangbord voor Antwerpen. Daarnaast is er de prachtige James Ensorcollectie, de grootste ter wereld van deze ook al opmerkelijke landgenoot. Twee absolute blikvangers die velen ons benijden.” 

Doopsel van Christus PP Rubens KMSKA
Doopsel van Christus - Peter Paul Rubens

Waar kijken jullie als bedrijf het meest naar uit tijdens dit partnerschap? 

“Uiteraard naar de plechtige heropening in september, met alle bijbehorende trommels en trompetten en het feestweekend. Een gloriemoment dat veel volk en fierheid naar de stad zal brengen. Ik hoop natuurlijk ook dat het een beetje zal afstralen op onze onderneming. We willen onze personeelsleden en hun familie én onze zakenpartners laten genieten van het museum. 

Wij mikken vol overtuiging op een langetermijnengagement. We willen het KMSKA gebruiken als een sleutelinstrument om duurzame banden te smeden. 

We hopen ook op kruisbestuivingen. Met Think Pink werken we al vijf jaar samen en we willen hen graag betrekken in dit partnership en co-events in het museum. In oktober zal er in het KMSKA ook een event plaatsvinden in samenwerking met onze partner UZA voor het REACH-onderzoek.  

En de ultieme droom?

De ‘Schone Slaapster op het Zuid’, niets minder dan een Antwerps icoon, staat op het punt te ontwaken. Zou het niet prachtig zijn om alle Beerschotsupporters ook naar het museum te krijgen, om hen niet alleen van spannend voetbal, maar ook van schoonheid en kunst te laten genieten ? En mocht Antwerp-voorzitter Paul Gheysens ook partner willen worden van het museum en hetzelfde aanbieden aan zijn supporters, zou dat geen fantastisch statement zijn? Het museum is er tenslotte voor heel Antwerpen.”