Krasse Koppen
Bruegel, Rubens en Rembrandt
In de eerste grote tentoonstelling na de heropening van het museum staat het gezicht centraal. We tonen de ontwikkeling van een nieuw genre, dat van de tronie.
In de 17de eeuw piekt immers de interesse voor de tronie, het oude woord voor gezicht. Kunstenaars als Peter Paul Rubens, Rembrandt en Johannes Vermeer zetten al hun talent om het gelaat te schilderen. Tronies zijn vaak kleine werkjes, verbluffend geschilderd, getekend of gegraveerd. In deze intieme werken kom je dichter dan ooit bij de kunstenaar. Nooit eerder kwam het genre zo uitgebreid aan bod. Voor Krasse Koppen brengt het KMSKA maar liefst 76 nationale en internationale topstukken samen, de meest sprekende exemplaren.
Foto's: Sanne De Block
Foto's: Sanne De Block
In de 16de en de 17de eeuw zorgen kunstenaars voor een aardverschuiving. Ze weken het gezicht, het hoofd, los uit de context van Bijbelse en mythologische taferelen. Om het afzonderlijk en in al zijn glorie te tonen. Om ermee te spelen, het te bestuderen, te voorzien van kostuums en gekke bekken. Krasse Koppen gaat niet over portretten. Vooral niet over portretten, eigenlijk. Kunstenaars als Rubens, Rembrandt en Vermeer gebruiken op eigen initiatief anonieme modellen voor hun creatieve experimenten. Mensen die we niet hoeven te herkennen. Die vrijwillig hun portretrecht afstonden zonder naamsvermelding te wensen. Het zijn die koppen die we tonen. Heel gewone mensen, mensen zoals jij en ik. Waarbij het gezicht zijn eigen verhaal vertelt.
In Krasse Koppen volg je de evolutie van het genre via vijf thema’s. Van een prelude in de 15de eeuw tot uitlopers in de 19de eeuw, met als belangrijkste focus kunst uit de 17de eeuw. Rubens en Rembrandt zijn de gidsen tijdens deze expo, telkens opnieuw kom je hen weer tegen.
Foto's: Sanne De Block
Foto's: Sanne De Block
Het menselijk gezicht is alomtegenwoordig. In reclame, als selfies, op TikTok. Het lijkt alsof we altijd al zo omringd waren door gezichten. Maar niets is minder waar. Om tot dit punt te komen hebben we een heel parcours doorlopen. Krasse Koppen neemt je mee op een wonderlijke tijdreis naar de 16de en 17de eeuw. Het is een één op één ontmoeting met karaktervolle individuen, persoonlijk en intiem.
In Krasse Koppen leer je ook om door de ogen van de meesters te kijken. Belevingszalen leiden de thema’s in. Voor je de werken ontdekt, ga je aan de slag met gezichten. Je maakt een hoofdstudie en experimenteert met hoofddeksels, expressies en licht. Zo ervaar je stap voor stap wat het betekent om als kunstenaar gezichten te bestuderen en vast te leggen. Via kunstmatige intelligentie stel je ten slotte je eigen tronie samen.
De audiogids dompelt je onder in een poëtisch en informatief narratief. Je beluistert vijf boeiende gasten: auteur Heleen Debruyne, kunsthistoricus dr. Elmer Kolfin, sociaal psycholoog dr. Batja Mesquita en kunstfotograaf Dirk Braeckman.
Deze tentoonstelling is een samenwerking tussen KMSKA en National Gallery of Ireland. Na afloop in het KMSKA reist de tentoonstelling verder naar Dublin (24.02.2024 – 26.05.2024).
De topstukken
Tickets
Reserveer nu je ticket met tijdsslot voor Krasse Koppen