Vivium hoopt via zijn steun aan kunst en cultuur een verschil te maken in de samenleving.
Verzekeringsmaatschappij Vivium wil via zijn steun aan bepaalde initiatieven een verschil maken in de Belgische samenleving. Het KMSKA is er daar een belangrijk van. Directeur Communication Office Dirk Wauters legt uit waarom.
Waarom vinden jullie het belangrijk om dit soort partnerschappen aan te gaan?
Dirk Wauters: “Ons motto is ‘Zeker Van Elkaar’. Die belofte willen we waarmaken, we zijn geen verzekeraar die je enkel ziet of hoort wanneer er schade is. Wij zijn een coöperatieve: onze missie is om mensen te beschermen en een duurzame rol te spelen in het Belgische landschap, niet om zoveel mogelijk winst te maken. Het maatschappelijk weefsel versterken hoort daarbij. Daarom steunen we bepaalde initiatieven waarmee we een verschil hopen te maken. Kunst en cultuur spelen daar een essentiële rol bij.”
Wij geloven er rotsvast in dat het KMSKA een geweldige aantrekkingspool en iconische landmark wordt voor Antwerpen en de rest van het land.
Vanwaar jullie keuze voor het KMSKA?
“Als Belgische verzekeraar met zetel in Antwerpen vinden we het cruciaal om onze aanwezigheid te bekrachtigen. Vivium is hier een belangrijke werkgever en een uithangbord van onze P & V Groep. Daarnaast is maar één KMSKA. Kijk naar het machtige museumgebouw en de tuin errond. En die unieke collectie! Ook voor de overheid is dit een belangrijk project. Er zijn er geen tien in België waar zo veel middelen aan besteed worden en aandacht naar gaat. Terecht. Kunst doet veel met mensen en het nieuwe museum is een ferme troefkaart. Het zet er stevig op in om kunst toegankelijk te maken. Voor de kenners, maar evengoed voor jongeren, gezinnen en bedrijven, met aantrekkelijke trajecten en formules. Wij geloven er rotsvast in dat het KMSKA een geweldige aantrekkingspool en iconische landmark wordt voor Antwerpen en de rest van het land. Tot slot is het voor ons een ideale manier om de naam Vivium bij onze bestaande en onze potentieel nieuwe klanten nog wat bekender te maken.”
Wat is je lievelingswerk uit de collectie?
“Ik kies voor James Ensor. Het KMSKA heeft de grootste Ensorverzameling ter wereld. De man was een creatieve duizendpoot, ondernemer en radicale innovator, die weliswaar zwaar werd beïnvloed door de Franse impressionisten. Ook prachtig: de vernieuwer Ensor die een vernieuwer van het KMSKA wordt, nu hij zal schitteren in zijn eigen zaal en een extra dimensie toevoegt.
Ensors ‘De Intrige’ heeft me altijd heeft geïnspireerd. De maskers, de ironie, en toch dat fundamentele humanisme: ‘Wat typeert de mens?’ Hij heeft kunst ook toegankelijker gemaakt. Dat carnavaleske en humoristische waren dingen die de gewone mensen herkenden. Zo sloeg hij een brug tussen de sociale klassen, waartussen in zijn tijd nog een enorme kloof gaapte. Die inclusie is ook een belangrijke waarde en drive binnen Vivium.”
Waar kijken jullie als bedrijf het meest naar uit tijdens dit partnership?
“We hebben een goede samenwerking met een duizendtal onafhankelijke makelaars in België: we kijk ernaar uit om hen – uit alle windstreken van België - de komende drie jaar in het museum te ontvangen en een bijzondere ervaring aan te bieden. We denken nog na over verschillende soorten events, zoals een nocturne. Ik hoop ook op kruisbestuivingen met de andere KMSKA-partners, met het museum als gangmaker en een choc des idées. Kunst en kunstbeleving zaten vroeger misschien in een ivoren toren, maar de aanpak van het KMSKA toont dat het museum dat wil veranderen en wissels wil trekken op de toekomst. Magnifiek, vind ik dat. Het worden boeiende tijden.”