Horizontale lijnen

Heel concreet bestaat de ‘Schenking Berckelaers onverdeeldheid 2021’ uit 57 leemtetekeningen op papier. Bij dit type tekeningen werkt Seuphor met horizontale lijnen van verschillende lengtes om vormen te creëren. Een hele secure manier om kunst te benaderen, waarvoor Seuphor inspiratie haalde bij abstract kunstenaar Piet Mondriaan én de horizonlijn van de Antwerpse haven. Elk van de 57 tekeningen bestaat op zichzelf, al kunnen sommigen ook gecombineerd worden en een grotere compositie vormen.

Solstice, Michel Seuphor, 1980 Quel est cet intru trop élégant entre elle et lui, Michel Seuphor, 1987 Un jouet pour Erasme, Michel Seuphor, 1979 MicheL Seuphor, Tout est lumière, 1996 Célébration du poète, Miche Seuphor, 1969 Béatrice, Michel Seuphor, 1968 Allegro pizzicato, Miche Seuphor, 1980
Alle afbeeldingen

Nog nooit eerder kreeg het museum zo’n grote collectie van één abstract kunstenaar in handen. Het belang van dergelijke schenkingen voor een museum is niet te onderschatten. Veel musea hebben de omvang van hun huidige collectie te danken aan schenkers. Dat is voor het KMSKA niet anders. De collectie van het KMSKA bestaat voor een kleine 40% uit schenkingen.

"Een prentenkabinet in het vernieuwde museum is een belangrijke aanwinst. Het tonen van werken op papier houdt door de lichtgevoeligheid altijd grotere risico’s in. Daarom werden veel van onze werken op papier vroeger maar zelden getoond. Nu krijgen ze hun eigen plek. "
Adriaan Gonnissen, collectieonderzoeker 20ste eeuw

Prentenkabinet

Het vernieuwde museum beschikt bovendien over een prentenkabinet. Dat is een verduisterde, beschermde omgeving om werken op papier – die erg lichtgevoelig zijn - te tonen. De uitgelezen plek om deze schenking in een eerste openingspresentatie te gieten.

“Een prentenkabinet in het vernieuwde museum is een belangrijke aanwinst. Het tonen van werken op papier houdt door de lichtgevoeligheid altijd grotere risico’s in. Daarom werden veel van onze werken op papier vroeger maar zelden getoond. Nu krijgen ze hun eigen plek. In het prentenkabinet zal ongeveer drie maal per jaar een nieuwe presentatie te zien zijn. Het is daarom de ideale plek voor curatoren om te experimenteren. Ze kunnen er op regelmatige basis ideeën, verhalen en composities aan de muren uittesten”, aldus Adriaan Gonnissen, collectieonderzoeker 20ste eeuw bij het KMSKA.

Prentenkabinet in het nieuwe museum - Foto: Karin Borghouts
Prentenkabinet - Foto: Karin Borghouts

Seuphor in Antwerpen

Ook voor de stad Antwerpen kan deze schenking een belangrijke rol spelen. Antwerpen is de geboorteplaats van Michel Seuphor. Hier begon zijn artistieke ontwikkeling en groeide hij uit tot een culturele duizendpoot. Hij was er actief als dichter, criticus, kunsthistoricus en beeldend kunstenaar. Bovendien was Seuphor een sleutelfiguur in het Antwerpse en Europese modernisme. Zo richtte hij er vlak na de Eerste Wereldoorlog o.m. het modernistische, avant-garde tijdschrift ‘Het overzicht’ op.

"Onze schenking werd binnen het KMSKA enorm warm onthaald en we geloven dat onze grootvader heel blij zou zijn met dit project waarin we terugkeren naar zijn artistieke roots. "
Sophie Berckelaers, kleindochter

Voor Sophie en haar familie is het enorm belangrijk om het werk van hun grootvader met de wereld te delen en zo zijn wens te respecteren. Dat ze dit in samenwerking met het KMSKA in Antwerpen kunnen doen is daarbij alvast een belangrijke stap.