Chemiereus BASF Antwerpen heeft een lange geschiedenis met het KMSKA. Het bedrijf is verheugd om via zijn nieuwe partnerschap na de renovatie de draad opnieuw op te kunnen pikken. CEO Jan Remeysen legt uit waarom. 
Waarom vinden jullie het belangrijk om dit soort partnerschappen aan te gaan? 

Jan Remeysen: “Het beleid van de BASF-groep is altijd gestoeld geweest op sociaal engagement, vandaag beter bekend als corporate social responsibility (CSR). Onze baseline luidt ‘We create chemistry for a sustainable future’ en die ‘chemistry’ kan je op twee manieren begrijpen: we ontwikkelen nieuwe chemische producten die goed zijn voor een duurzame toekomst, maar willen ook een duurzame band creëren met onze klanten, medewerkers en buren. Voor BASF Anwerpen betekent dat een lokale verankering en bijdragen aan de maatschappelijke noden van de regio. We steunen initiatieven waarmee we iets moois kunnen creëren en kansen voor de mensen die erbij betrokken zijn.” 

"Het KMSKA is een museum van wereldklasse geworden, waar we tegelijk het werk van Belgische kunstenaars en Vlaamse Meesters kunnen tonen. "
Jan Remeysen

Vanwaar jullie keuze voor het KMSKA? 

“Culturele schatten toegankelijk maken voor een breed publiek vinden we belangrijk. In 1993, toen Antwerpen Culturele Hoofdstad van Europa was en het KMSKA kampte met een onderbezetting, hebben we het museum een jaar lang drie toezichters ter beschikking gesteld die fungeerden als zaalwachter. Daarnaast waren er ook altijd al allerlei lidmaatschappen van de Vrienden van het KMSKA. We vinden het een voorrecht dat we dat partnerschap nu kunnen verderzetten. Ik kreeg onlangs een rondleiding en het KMSKA is een museum van wereldklasse geworden, waar we tegelijk het werk van Belgische kunstenaars en Vlaamse Meesters kunnen tonen.” 

Wat is je lievelingswerk uit de collectie?  

“Het KMSKA is een kunstwerk op zich. Het prachtig opgeknapte historische gebouw met die mooie kleuren die de oude grandeur terugbrengen, in combinatie met het nieuwe moderne gedeelte: subliem. Daarnaast is het fantastische werk ‘Het water in!’ van Virginie Elodie Demont-Breton me bijgebleven. Je ziet een moeder die haar angstig kijkende kinderen vol vertrouwen de juiste weg naar het water toont. Het riep bij mij de gedachte op aan een maatschappij die angstig en onzeker is en hoe ons bedrijf met chemie oplossingen kan aanreiken voor een duurzamere toekomst. Demont-Breton is ook een vrouwelijke schilder en diversiteit en inclusie zijn voor BASF belangrijke thema’s en waarden. Mooi meegenomen.” 

Het water in Virginie Elodie Demont-Breton KMSKA
Het water in! - Virginie Elodie Demont-Breton

Waar kijken jullie als bedrijf het meest naar uit tijdens dit partnership? 

“Met het MAS en later het Havenhuis kregen we twee nieuwe landmerken in de stad. Het nieuwe KMSKA wordt er ook zo een. Ik hoop dat we met ons partnerschap bijdragen om Antwerpen nog beter op de kaart te zetten en te positioneren. We krijgen via de BASF-groep vaak internationale gezelschappen op bezoek. Dan zijn we altijd fier als we niet enkel onze productiesite, maar ook onze stad kunnen laten zien. Verschillende van die mensen zeggen achteraf dat ze op citytrip willen naar Antwerpen. Goed voor de horeca, de hotels, de musea, de cultuurbeleving en het uitgaansleven. Antwerpen is een grote stad, maar ook compact. Op een relatief kleine oppervlakte heb je een enorme waaier aan mogelijkheden en bezienswaardigheden. Met het vernieuwde KMSKA hebben we een extra troef om mee uit te pakken en mensen te fascineren. De combinatie van geschiedenis en innovatie sluit ook aan bij de kern van ons bedrijf: we kunnen bogen op een lange traditie, maar komen ook voortdurend met nieuwe installaties, producten en technologie.”