Lantis bouwt aan Antwerpen, met het KMSKA als culturele partner
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fproductionbackend.kmska.be%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fstyles%2Flandscape%2Fpublic%2F2024-11%2FKMSKA%2520-%2520Lantis_Sanne%2520De%2520Block%2520%25289%2529.png%3Fh%3D4dc35482%26itok%3DKe46lzmu&w=3840&q=75)
Lantis, het overheidsbedrijf voor mobiliteitsprojecten van gewestelijk belang in de Antwerpse regio, ziet veel parallellen tussen zichzelf en het KMSKA. Een alliantie was dan ook een vanzelfsprekenheid, vertellen CEO Luc Hellemans en directeur Omgeving Bart Van Camp.
Waarom vinden jullie het belangrijk om dit soort partnerschappen aan te gaan?
Luc Hellemans: “Onze aandeelhouder is de maatschappij. We doen alles met het oog op het verbeteren van de leefkwaliteit van en met de Antwerpenaar, de Vlaming en de Belg. Dat kunnen we alleen maar via het creëren van bondgenootschappen. Zo komen de beste ideeën tot bij ons en kunnen we steeds verbeteren.”
Bart Van Camp: “We willen ons in de geesten van de Antwerpenaren nestelen en met alle bezoekers van de stad connecteren. Dat doe je door nieuwe sociale verbanden te leggen, waardoor men op een andere manier naar je kijkt, en te tonen dat je meer bent dan louter een bouwproject. En ook door partnerships te sluiten die de opgaven waar we voor staan in een breder perspectief plaatsen. Het gaat altijd over samen een betere stad maken. Door een betere mobiliteit, maar ook door kunst en cultuur in het hart van die stad te brengen.”
Vanwaar jullie keuze voor het KMSKA?
Bart Van Camp: “Het Oosterweelproject is erg gelinkt aan de Antwerpse psyche en dus moeten we ons aan een aantal iconen van de stad koppelen. Het KMSKA heeft het verhaal van Antwerpen mee geschreven, je kan de geschiedenis van de stad vertellen aan de hand van het museum. Het boogt op een rijke traditie, maar kijkt richting de toekomst. Dat treft: wij willen die toekomst ook mee bepalen in de stad. Een no-brainer, dus.”
Luc Hellemans: “Ik zie heel wat parallellen. Het museum heeft van iets ouds iets nieuws gemaakt. Wij vernieuwen een structuur van de jaren 60, op een oude fortengordel. Het museum is een accelerator voor nieuwe tendensen en een ankerpunt. Het wil mikken op de sterren om uiteindelijk te landen op de maan. Er waren bedenkingen onderweg, net zoals bij ons verhaal. Maar door een volgehouden toekomstvisie en ambitie werd de droom gerealiseerd. Dat kathedraaldenken is misschien zeer on-Vlaams, maar geeft veel hoop voor de toekomst. “
![](https://productionbackend.kmska.be/sites/default/files/styles/natural/public/2024-08/Madonna.png?itok=idLAQ5wB)
Wat is jullie lievelingswerk uit de collectie?
Luc Hellemans: “De ‘Madonna omringd door Serafijnen’ van Jean Fouquet. Toen ik zijn werken voor het eerst zag dacht ik dat ze in de 19de of 20ste eeuw geschilderd waren, niet midden de 15de eeuw. Zijn modernisme en gedurfde onderuithalen van de schoonheidsidealen van zijn tijd vind ik bijzonder en intrigerend.”
Bart Van Camp: “De Salon met zijn kabinetstructuur, hang naar het oriëntalisme en prachtige werken bekoren me erg. Maar het volledige gebouw en de setting zijn voor mij van belang. Ze doen me denken aan mijn laatste bezoek met mijn vader in het sluitingsjaar 2006. Hij was terminaal ziek en zat in een rolstoel, en het gebouw was daar niet op voorzien. Toen ik onlangs voor het eerst opnieuw binnenstapte, werd ik van m’n sokken geblazen: de renovatie, de combinatie van het oude en het nieuwe, de enscenering en het gebouw met alle kunstwerken erin: wauw! Voor mij is het museum dus zelf het kunstwerk. Het leest als een boek en vertelt de geschiedenis van de mensheid, vanuit Antwerps oogpunt als het ware (lacht).”
Waar kijken jullie als bedrijf het meest naar uit tijdens dit partnership?
Bart Van Camp: ”Ik hoop dat we in de setting van het KMSKA barrières kunnen overbruggen. En met onze belanghebbenden en niet-evidente partners in dialoog gaan over de dromen die we hebben en willen realiseren. Herplanting levert soms verrassende inzichten op. Rubens was schilder, maar ook zakenman en een diplomaat. Hopelijk zetten zijn kunst en geest ons aan om over muurtjes te kijken en samen antwoorden te vinden.”
Luc Hellemans: “We hopen geïnspireerd te raken door de omgeving en door de mensen die in het museum werken. En dromen? Wij hebben veel infomomenten en bouwen infrastructuur die niet altijd gebruikt wordt. Waarom organiseren we samen niet eens een expo in een park & ride? Of waarom zou het museum er tijdens een infovergadering tijdens de Ringdagen niet bij kunnen zijn met kunst en een aantal Artists in Residence? Tijdens een Open Werfdag zien wij op één dag 9000 mensen En in het KMSKA-depot er zitten nog 2500 werken. Ik opper maar wat, hé (lacht).”
Bart Van Camp: “Ik zou het ook geweldig vinden dat het werkje uit het KMSKA waar de iconische 16de eeuwse Oosterweelkerk op staat opnieuw in die kerk komt te hangen. Straks wordt die enige getuige van het verdwenen polderdorp Oosterweel ons ontmoetingscentrum en het kader waarin onze experten af en toe voorlichting zullen geven. Geef toe: dat zou toch prachtig zijn?”