Mensen vinden in het KMSKA connectie met elkaar. En dat is ook de missie van Circet.
Circet, een nieuwe partner van het KMSKA, deelt minstens één eigenschap met het museum: de Benelux-hoofdzetel van het bedrijf bevindt zich in een beschermd en iconisch monument, de befaamde ‘hangende’ BP-building van architect Léon Stynen. Circet is een Franse groep die telecomnetwerken uitbouwt, met inbegrip van mobiele infrastructuur. Het ultieme doel: iedereen permanent met het snelste internet laten connecteren. Circet focust ook op de energietransitie, met laadpalen, digitale meters en de broodnodige upgrade van het elektrische grid… Een gesprek met Bavo De Cock, CEO van Circet Benelux.
Circet gaat maatschappelijke partnerschappen aan. Wat is voor uw bedrijf de motivatie om dat te doen?
Wij hebben een aantal doelstellingen wat ESG betreft: Environment, Social, Governance. Daar steunt ons sociaal engagement als dienstverlenende organisatie op. Bij ons gaat het tenslotte ook over “voor mensen, door mensen”: wij proberen mensen letterlijk met elkaar in verbinding te stellen. Het mag daarbij best wel ruimer gaan dan klassieke “goede doelen”. Die steunen wij overigens ook al langer: er is bijvoorbeeld in de filantropische sfeer Circet for Communities, waardoor onze medewerkers vrijwilligerswerk kunnen doen tijdens de werkuren. Maar tegelijk willen we het leven van onze mensen ook verrijken.
Zo belanden we als vanzelf bij het KMSKA: waarom kiest Circet voor het KMSKA als partner?
Eerst en vooral: onze hoofdzetel is in Antwerpen en dat zorgt sowieso voor een connectie. Ik heb Carmen Willems ontmoet tijdens een charity dinner, waar ze vol passie over het vernieuwde KMSKA sprak. Ik had het museum toen al enkele keren bezocht en was gecharmeerd. Zeker ook door de missie, waarin verbinding een centraal woord is: mensen vinden er connectie met elkaar. Dat is nu net ook onze missie. We willen onze medewerkers – in België zijn er dat ongeveer 2000 – in het KMSKA fysiek samenbrengen. En we hebben natuurlijk onze klanten en relaties. Met het partnership willen we het museum ook voor hen toegankelijk maken. Er hangt in het KMSKA een positieve vibe. Dat merk ik op evenementen die ik wel eens bijwoon en waar ik nogal wat bekende ondernemersgezichten ontmoet. Je ziet mekaar in een andere sfeer. Het is een fijne manier om te netwerken. En dat je als onderneming met zo’n partnerschap iets terugdoet voor de samenleving, is natuurlijk mooi meegenomen.
Wat verwacht Circet van het partnerschap?
Ik sluit aan bij de vorige vraag: netwerken, uiteraard. Maar als Circet willen we ook echt de blik van onze medewerkers verruimen. Een museum bezoeken is nu eenmaal iets anders dan tickets krijgen voor een voetbalwedstrijd. We hebben dan ook de intentie om speciale avonden en gerichte events te organiseren in de unieke setting die het KMSKA is, voor ons personeel en ook voor onze relaties en partners. Het museum staat voor creativiteit en is ook volop in beweging, dat voel je. Ook van ons wordt die creativiteit en worden er nieuwe oplossingen verwacht. Ook daar zie ik een link.
U ondertekende het nieuwe partnerschap voor een futuristisch schilderij van Jules Schmalzigaug: ‘Snelheid’, heet het. Dat kan in het geval van Circet geen toeval zijn... Is hij uw lievelingsschilder?
Carmen stelde inderdaad voor om een partnerfoto te nemen voor dat werk van Jules Schmalzigaug. Het is visionair, en daar herken ik mij wel in, ja. Met Circet zijn wij bezig met morgen door de bouw van vitale netwerken en het connecteren van zo veel mogelijk mensen met elkaar. Je kunt dat een vorm van futurisme noemen: letterlijk de toekomst mee mogelijk maken.
Maar ik ben evengoed een fan van het werk van Fouquet: dat is dan wel meer dan 500 jaar oud, maar voor zijn tijd spreekt daar ook een vorm van futurisme uit. Het is tegelijk fragiel en fel, het straalt licht uit en het rood ademt vuur en passie. Zeg maar: de liefde voor het vak die ook wij willen uitstralen. Dat schilderij sprak mij meteen erg aan.
En zo worden ook oud en nieuw met mekaar geconnecteerd!