Het KMSKA stapt als eerste museum in Europa in een innovatieve financieringswijze om zijn collectie te vergroten. Vanaf 27 april kan je via Art Security Token Offering een virtueel aandeel kopen in een topwerk.  Kunstliefhebbers en het grote publiek kunnen zo “mede-eigenaar” worden van Carnaval de Binche van James Ensor. Tegelijkertijd versterkt het museum zijn collectie én biedt het iedereen de kans om in kunst te investeren. Door het werk vanaf de heropening tentoon te stellen, kan bovendien iedere bezoeker ervan genieten.

In de aanloop naar de grote opening, organiseert het museum samen met het Rubey-platform als eerste museum van Europa een Art Security Token Offering. Hiervoor wordt het werk Carnaval de Binche van Ensor getokeniseerd. Dit betekent dat het werk virtueel wordt opgedeeld in een groot aantal gelijke delen. Die virtuele delen of “Art Security Tokens” houden financiële rechten in op het kunstwerk, dat als onderpand dient. Deze Art Security Tokens worden te koop aangeboden waardoor geïnteresseerden in een deel van het werk kunnen investeren vanaf €150.

Het investeren in kunst is niet nieuw. Het biedt vooral welgestelde personen de mogelijkheid om een kunstwerk van museale kwaliteit aan te kopen. De werken verdwijnen nadien vaak in een kluis om in de toekomst - met winst - door te verkopen. Het museum zet deze innoverende manier van investeren echter in om kunst te democratiseren. Niet enkel door het instapbedrag voor de Art Security Tokens bewust laag te houden en zo iedereen de kans te geven te investeren in een kunstwerk van museale kwaliteit. Maar ook door het werk van Ensor in het museum tentoon te stellen en zo voor alle bezoekers toegankelijk te houden. 

James Ensor, Carnaval de Binche, bruikleen Rubey
Carnaval de Binche - James Ensor, bruikleen Rubey — Everyone can own a piece of a masterwork

Collectiebeheer 2.0, binnen de traditie van het museum

De samenwerking met Rubey is duidelijk uniek. Privé-investeerders die mee museumcollecties helpen uitbouwen zijn echter van alle tijden. Zo speelde de Antwerpse familie Franck een belangrijke rol in de groei van de collectie moderne kunst van het museum. Net als toen wil het KMSKA ook nu mensen met liefde voor kunst verenigen en vond hiervoor in Rubey de ideale partner. Dankzij het geld dat opgehaald wordt via de Art Security Token Offering, kan Carnaval de Binche niet enkel worden aangekocht, maar krijgt het museum het werk eveneens in langdurige bruikleen. Zo kan iedereen eindelijk Carnaval de Binche bewonderen — een schilderij dat sinds jaren in privécollecties zit.

Nieuwe vorm van community-building

Na een sluiting van meer dan tien jaar zal het museum na de heropening een warme ontmoetingsplek zijn in Antwerpen. De Art Security Tokens van Rubey passen perfect in deze visie. De idee is immers om ook na de aankoop een community te bouwen door een hechte relatie met de investeerders te onderhouden. Zo worden in de periode rond de heropening alle token holders uitgenodigd om op een exclusief moment het werk waarin zij investeerden, te komen bezichtigen. Daarnaast zullen ze regelmatig op de hoogte worden gesteld van het reilen en zeilen van’ hun Ensor’. Wordt het schilderij tijdelijk uitgeleend aan een buitenlands museum of zijn er nieuwe wetenschappelijke inzichten dan horen de token holders dit als eerste.

Art Security Tokens, de revolutie in de kunstmarkt

Omdat Art Security Tokens zo nieuw zijn, verwarren veel mensen ze met Bitcoins of NFT’s (Non-Fungible Tokens of niet- inwisselbare, onvervangbare digitale eigendomscertificaten). Art Security Tokens opereren echter in een geregulariseerde markt en dat is een wezenlijk verschil. De uitgifte van Art Security Tokens is m.a.w. gebonden aan de financiële wetgeving. Hierdoor genieten investeerders in Art Security Tokens dezelfde wettelijke bescherming als investeerders in pakweg aandelen, obligaties of andere effecten. Bitcoins of NFT's kennen nog geen duidelijk wettelijk kader.

Carnaval de Binche in de toekomstige Ensor-zaal

Carnaval de Binche van Ensor

Ensors meest opvallende bijdrage aan de moderne kunst is het gebruik van maskers. Carnavalsmaskers duiken in zijn tekeningen en schilderijen op vanaf 1887. Het werk Carnaval de Binche bevat die kenmerkende beeldtaal. Het is een ontmoeting van uiteenlopende personages: elegante dames, koddige officieren en andere paljassen, gemaskerden en groteske wezen

"Het masker is voor mij: frisheid van toon, weelderige versiering, grootse onverwachte daden, superscherpe uitdrukkingen, verrukkelijke turbulentie. "
James Ensor (1911)

Het KMSKA had al de grootste Ensor-collectie ter wereld. Door de toevoeging van Carnaval de Binche zetten we het museum nog meer op de internationale kaart als Ensor-expertisecentrum. De curators van het KMSKA selecteerden het schilderij Carnaval de Binche op basis van de kwaliteit, authenticiteit en de conditie waarin het werk verkeert.

Geïnteresseerd?

Geïnteresseerden binnen de Europese Unie kunnen vanaf 27 april instappen via het Rubey-platform dat speciaal werd gecreëerd om investeringen via Art Security Tokens mogelijk te maken. Investeren in Art Security Tokens kan al vanaf 150 euro.